Hashim Awang (1997) mengatakan pemikiran dalam
kesusasteraan Melayu ini terbahagi kepada dua. Pertama ialah pemikiran yang
ditimbulkan oleh pelbagai watak dalam sesuatu cerita, lakonan dan sajak. Kedua
ialah pemikiran yang membangunkan tema utama atau makna daripada keseluruhan
karya. Di sini jelas bahawa pemikiran merupakan mesej atau idea yang ingin
disampaikan oleh pengarang kepada khalayak mengenai karya yang dihasilkannya. Dalam
Hikayat Raja-Raja Pasai, pengarang cuba menggunakan pemikiran sosio-budaya
serta agama. Hikayat Raja Pasai secara keseluruhannya menceritakan mengenai
Raja-Raja di negeri yang bernama Pasai. Berikut merupakan huraian pemikiran
dalam hikayat yang merangkumi isi dan mesej yang terdapat dalam Hikayat Raja
Pasai.
2.1.1 Sejarah Jurai Keturunan
Sejarah jurai keturunan dalam Hikayat Raja Pasai ini
bermula daripada dua bersaudara, iaitu Raja Ahmad dan Raja Muhammad yang hendak
membuka negeri di Samarlanga. Kemudian Raja Muhammad menjumpai seorang
kanak-kanak perempuan di rebung betung semasa baginda pergi menebas di hutan
kerana ingin membuka negeri dan kanak-kanak itu diberi nama Puteri Betung.
Selepas itu, Raja Ahmad pula membuka negeri di Balik Rimba. Pada suatu hari,
baginda pergi memburu dan berjumpa dengan seorang tua di dalam sebuah surau.
Raja Ahmad menceritakan kepada orang tua itu perihal adindanya mendapat seorang
anak dari rebung betung. Selepas mendapat nasihat daripada orang tua itu, Raja
Ahmad pun mendapat seorang anak lelaki yang dibela oleh seekor gajah. Anaknya
itu dinamakan Merah Gajah.
Apabila kedua-dua anak bersaudara itu telah dewasa, iaitu
Merah Gajah dan Puteri Betung. Mereka berdua pun telah dikahwinkan sesama
sendiri oleh Raja Ahmad dan Raja Muhammad. Kemudiannya, Merah Gajah dan Puteri
Betung pun mendapat seorang anak lelaki yang diberi nama Merah Silau. Selepas
beberapa lama kemudian, pasangan ini mendapat seorang lagi anak yang diberi
nama Merah Hasum. Namun, pada suatu hari Merah Gajah telah mencabut rambut emas
yang ada di kepala Puteri Betung, walaupun Puteri Betung pernah melarangnya
berbuat begitu. Disebabkan tindakan Merah Gajah itu, keluarlah darah berwarna
putih dari atas kepala Puteri Betung dan secara tiba-tiba Puteri Betung pun
hilang. Akibat daripada sikap tamak Merah Gajah ini telah menyebabkan beliau
kehilangan isterinya. Raja Muhammad pun menjadi marah apabila mengetahui berita
tentang kehilangan Puteri Betung ini dan baginda telah bertindak membunuh Merah
Gajah. Apabila Raja Ahmad mendapat tahu tentang perkara itu, baginda pula mengambil
tindakan dengan menyerang negeri Raja Muhammad dan berlakulah peperangan antara
mereka. Akhirnya, kedua-dua mereka pun terbunuh dalam peperangan itu. Selepas
kejadian itu, maka yang tinggal hanyalah anak kepada Merah Gajah dan Puteri
Betung, iaitu Merah Silau dan Merah Hasum. Dua bersaudara ini pun telah pergi
ke Biruan meninggalkan tempat asal mereka yang sudah tiada apa-apa lagi selepas
berlaku peperangan antara kedua datuk mereka.
2.1.2
Sejarah Pembukaan Negeri
(a) Pembukaan
Negeri Samudera
Sejarah pembukaan negeri yang bernama Samudera ini
sebenarnya bermula apabila pada suatu hari Merah Silau yang ketika itu
merupakan raja di Rimba Jerana ingin pergi berburu di hutan. Kemudian, Merah
Silau dan seluruh hulubalangnya pun keluarlah pergi berburu di hutan tersebut.
Semasa pergi berburu, Merah Silau turut membawa bersama-sama dengannya seekor
anjing yang bernama Si Pasai. Anjing yang bernama Si Pasai ini pun dilepaskan
oleh Merah Silau untuk mengesan haiwan yang bakal menjadi mangsa pemburuan mereka.
Selepas beberapa ketika, Merah Silau terdengar bunyi anjing yang bernama Si
Pasai itu menyalak di atas sebuah tanah tinggi. Merah Silau pun pergi melihat
apa yang terjadi kepada anjing tersebut. Maka dilihatnya ada seekor semut yang
besar seperti seekor kucing.
Selepas melihat semut tersebut, Merah Silau pun
menangkapnya dan dimakannya semut itu. Selepas kejadian itu, Merah Silau pun
mengarahkan semua orang yang mengikutnya semasa berburu itu untuk menebas dan
membersihkan kawasan tersebut. Selepas semua kawasan itu ditebas dan
dibersihkan dengan sempurna, Merah Silau pun mengarahkan orang-orangnya untuk
mendirikan sebuah istana di kawasan itu. Setelah istana itu siap dibina, Merah
Silau pun berpindah ke istana tersebut untuk menetap di sana bersama-sama
dengan seluruh hulubalang dan rakyatnya. Kemudiannya, selepas semuanya selesai
berpindah ke kawasan yang baru itu, Merah Silau pun menamakan negeri itu dengan
nama Samudera yang membawa maksud seekor semut yang amat besar. Akhirnya, Merah
Silau pun menetaplah di sana sebagai raja negeri Samudera itu.
(b) Pembukaan
Negeri Pasai
Individu yang bertanggungjawab dalam sejarah pembukaan
negeri yang bernama Pasai ini sebenarnya merupakan orang yang sama semasa
membuka negeri Samudera, iaitu Merah Silau. Namun, semasa membuka negeri Pasai
ini dia tidak lagi digelar Merah Silau tetapi gelarannya ketika itu ialah
Sultan Malikul Saleh kerana baginda telah memeluk agama Islam. Kisahnya bermula
apabila pada suatu hari baginda keluar berburu dengan segala askarnya di tepi
laut. Semasa pergi berburu itu, baginda turut membawa bersama-sama dengannya
seekor anjing yang bernama Si Pasai. Apabila
sampai di tepi laut, baginda mengarahkan agar anjing tersebut dilepaskan
untuk mengesan haiwan pemburuan mereka. Selepas anjing itu dilepaskan, anjing
itu pun terus masuk ke dalam hutan di tepi laut itu. Anjing yang bernama Si
Pasai itu pun bertemu dengan seekor pelanduk yang sedang duduk di atas tanah
yang tinggi. Anjing itu pun menyalak dan ingin menangkap pelanduk yang berada
di atas tanah tinggi itu. Apabila pelanduk itu melihat anjing yang bernama Si Pasai
itu ingin menangkapnya, pelanduk itu pun membalas kembali dengan menyalak
kepada anjing tersebut dan anjing itu pun berundurlah kembali selepas melihat
pelanduk itu menyalak kepadanya.
Tatkala melihat anjing itu berundur, pelanduk itu pun
kembali semula ke tempatnya yang tadi. Anjing itu pun cuba untuk menangkap
pelanduk itu lagi dan kedua-duanya pun berdakap-dakapan kira-kira tujuh kali.
Apabila melihat kelakuan kedua-dua ekor haiwan tersebut baginda pun menjadi
hairan. Baginda pun masuklah sendiri ke tanah yang tinggi itu untuk menangkap
pelanduk tersebut. Namun, apabila melihat baginda datang untuk menangkapnya,
pelanduk itu pun cuba untuk melarikan diri tetapi anjing tersebut terus
mengigitnya. Selepas melihat keadaan itu, baginda pun bersabda kepada semua
orang yang berada bersama dengannya, ‘Adakah pernahnya kamu lihat pelanduk yang
gagah sebagai ini? Maka pada bicaraku sebab karna ia diam pada tempat ini,
itulah rupanya maka pelanduk itu menjadi gagah.’ Baginda pun berfikir untuk
menjadikan tempat itu sebagai sebuah negeri untuk puteranya, iaitu Sultan
Malikul Tahir. Selepas itu, Sultan Malikul Saleh pun kembali semula ke istana.
Pada keesokan harinya, baginda memberikan titah kepada
segala menteri, hulubalang, rakyat dan bala tentera sekalian agar menebas dan
membersihkan tanah tersebut. Semua orang suruhan baginda pun melakukan kerja
masing-masing dan akhirnya mereka membina sebuah istana seperti yang dititahkan
oleh Sultan Malikul Saleh. Setelah selesai menyiapkan segala titah yang
diberikan oleh sultan, secara kebetulan anjing perburuan yang bernama Si Pasai
mati di tempat itu lalu sultan mengarahkan agar anjing itu ditanam di tempat
itu juga. Akhirnya, baginda pun menamakan negeri itu dengan nama Pasai sempena
nama anjing perburuan yang mati itu. Negeri Pasai ini pun diserahkan
pemerintahannya kepada Sultan Malikul Tahir manakala Sultan Malikul Saleh pula
terus kekal di Samudera.
2.1.3 Sejarah
Pengislaman
Kisah sejarah pengislaman raja dan masyarakat dalam
Hikayat Raja Pasai sebenarnya bermula dari zaman Nabi Muhammad lagi. Mengikut
kisah yang diceritakan, Nabi Muhammad atau Rasulullah (sallalahu alaihi
wassalam) semasa hayat baginda masih hidup, baginda pernah bersabda kepada
sahabat baginda di Mekah. Demikian sabda baginda,
“Bahawa ada sepeninggalku wafat itu, ada sebuah negeri di
bawah angin, Samudera namanya; apabila ada didengar khabar negeri itu, maka
kamu suruh sebuah kapal membawa perkakas alat kerajaan dan kamu bawa orang
dalam negeri itu masuk agama Islam serta mengucap dua khalimah syahadat.
Syahadan lagi akan dijadikan Allah subhanahu wataala dalam negeri itu terbanyak
daripada segala wali Allah jadi dalam negeri itu. Adapun pertama ada seorang
fakir di negeri Mengiri namanya, iaitulah kamu bawa serta kamu ke negeri
Samudera itu.”
(Hikayat
Raja Pasai, 2004: 10)
Kemudian selepas beberapa lama kewafatan Rasulullah
(sallalahu alaihi wassalam), terdengarlah cerita kepada Syarif yang berada di
Mekah tentang ada sebuah negeri di bawah angin yang bernama Samudera. Kemudian,
Khalifah Syarif pun menyuruh orang menyediakan sebuah kapal untuk membawa
segala perkakas alat kerajaan ke negeri Samudera. Selepas beberapa lama berlayar,
kapal tersebut pun sampailah ke negeri Mengiri dan mereka berlabuh di Teluk
Mengiri. Nama raja di negeri Mengiri itu ialah Sultan Muhammad. Apabila
mengetahui cerita sebenar tentang kedatangan kapal tersebut, maka sultan pun
menyuruh orang untuk menghantar makanan dan segala keperluan yang diperlukan
oleh Syekh Ismail. Setelah sampai semua makanan itu, sultan pun merajakan
seorang anaknya yang tua (putera sulung) menggantikan tempatnya sebagai raja di
negeri Mengiri. Kemudian baginda dua beranak, iaitu bersama dengan anaknya yang
muda itu memakai pakaian fakir meninggalkan kerajaannya, mereka keluar dari
istana lalu naik ke kapal itu. Baginda berkata kepada orang di dalam kapal itu,
‘Kamu bawa hamba ke negeri Samudera itu.’ Orang di atas kapal pun berbisik di
dalam hati, ‘Bahawa inilah fakir yang seperti sabda Rasul (sallallahu alaihi
wassalam) itu.’ Kemudian fakir itu pun dibawa naik ke kapal dan mulalah
berlayar.
Selepas itu, Merah Silau mendapat satu mimpi. Di dalam
mimpi tersebut Merah Silau terlihat ada seseorang menampung dagunya dengan
semua jarinya dan matanya ditutup dengan empat jarinya, demikian katanya, ‘Hai
Merah Silau, ucap olehmu dua kalimah syahadat.’ Maka sahut Merah Silau, ‘Tiada
hamba tahu mengucap akan dia.’ Kemudian ujarnya, ‘Bukakan mulutmu.’ Merah Silau
pun membuka mulutnya, orang itu pun meludah ke dalam mulut Merah Silau dan
rasanya lemak manis. Selepas itu, orang itu berkata kepada Merah Silau, ‘Hai
Merah Silau, engkaulah Sultan Malikul Saleh namamu, sekarang Islamlah engkau
dengan mengucap dua kalimah syahadat itu, dan segala binatang yang hidup lagi
halal engkau sembelih maka kau makan, dan tiada disembelih jangan engkau makan.
Sebermula dalam empat puluh hari lagi ada sebuah kapal datang dari Mekah;
barang segala katanya dan barang segala perbuatannya yang berpatutan dengan
segala pekerjaan agama Islam orang yang dalam kapal itu janganlah engkau lalui,
dan hendaklah engkau turut barang pengajarnya.
Merah Silau pun bertanya, ‘Siapakah tuan hamba ini?’
Kemudian sahut suara dalam mimpi itu, ‘Akulah Nabi Muhammad Rasulullah
(sallallahu alaihi wassalam) yang di Mekah itu.’ Akhirnya, ditanggalkan
tangannya dari dagunya itu. Rasulullah bersabda kepada Merah Silau, ‘Tunduklah
engkau ke bawah.’ Merah Silau pun tunduklah ke bawah dan terjaga daripada
tidurnya, kemudian dia lihat ke bawah dan terlihat bahawa dia sudah
dikhatankan. Maka katanya, ‘Ashhadu an la ilaha illa’llah wahdahu, la shari ka
lahu, wa-ashhadu anna Muhammadan ‘abduhu wa-rasuluhu.’ Setelah sudah ia
mengucap dua kalimah itu, dia membaca pula al-Quran tiga puluh juz khatam
dengan menghafalnya dan belum diajarkan kepada sesiapa pun. Semua rakyat dan
hulubalang Merah Silau itu pun berkata sesama mereka yang mereka tidak faham
apa yang dibacakan oleh Merah Silau itu.
Selepas lama menempuh pelayaran, kapal Syekh Ismail pun
sampailah ke Teluk Terli dan kapal itu pun berlabuh. Kemudian fakir itu pun
naik ke darat dan bertemu dengan seorang yang sedang menjala ikan. Fakir itu
bertanya kepada penjala ikan tersebut, ‘Apakah nama negeri ini?’ Orang itu
menjawab, ‘Adapun nama negeri ini Samudera.’ Fakir itu bertanya lagi, ‘Siapa
nama penghulunya?’ Jawab penjala ikan itu, ‘Nama raja dalam negeri ini Merah
Silau, dan bergelar Sultan Malikul Saleh.’ Pada keesokan harinya, Syekh Ismail
pun turun ke darat dan pergi berjumpa dengan Sultan Malikul Saleh. Syekh Ismail
berkata, ‘Hai Sultan, ucaplah oleh tuan hamba dua kalimah syahadat.’ Sultan pun
menurut arahan yang diberikan oleh Syekh Ismail dengan mengucap dua kalimah
syahadat. Setelah sudah Syekh Ismail pun menyapu janggutnya. Pada keesokan harinya, fakir datang
membawa Quran tiga puluh juz kepada Sultan Malikul Saleh. Quran itu ditunjukkan
kepada Sultan Malikul Saleh dan disambutnya dengan takzim lalu dijunjungnya
serta dibacakannya. Sultan Malikul Saleh tidak perlu diajar membaca Quran
tersebut kerana dia sudah tahu membacanya sendiri. Melihat keadaan itu, fakir
dan Syekh Ismail pun mengucap, ‘Al-hamdu li’llahi Rabbi’l-’alamin.’ Setelah
selesai, Syekh Ismail meminta agar dihimpunkan semua hulubalang dan seluruh
rakyat di dalam negeri Samudera itu.
Apabila semuanya sudah berhimpun, Syekh Ismail pun
mengajar semua hulubalang dan rakyat tersebut mengucap dua kalimah syahadat.
Semua mereka menerima dengan rela hati dan mengucap dua kalimah syahadat
tersebut dengan setulus hati. Oleh sebab itulah, maka dinamai Samudera itu
Negeri Darulsalam kerana semua orang atau rakyat di negeri itu menerima agama
Islam dengan rela hati tanpa perlu dipaksa dan berperang. Kemudian seluruh perkakas alat kerajaan pun
dibawa turun ke Samudera, pada ketika yang baik seluruh rakyat pun berhimpun
mengadap sultan. Sultan pun memakai selengkap pakaian kerajaan nugeraha dari
Mekah kerana akan ditabal. Semua hulubalang bersiap sedia dengan tugas
masing-masing. Selepas itu, seluruh hulubalang dan rakyat menjunjung duli
menyembah mengatakan, ‘Daulat dirgahayu Syah Alam, zillu ‘llahi fi ‘l-’alam.’
Setelah beberapa hari di Samudera Darulsalam, Syekh Ismail pun datang mengadap
Sultan Malikul Saleh memohon untuk pulang ke Mekah.. Syekh Ismail pun
belayarlah pulang ke Mekah manakala fakir itu pula terus mengembangkan agama
Islam dalam negeri Samudera.
2.1.4 Sejarah Kejatuhan Raja Pasai
Zaman kejatuhan Raja Pasai sebenarnya bermula ketika
negeri Pasai berada di bawah pemerintahan Sultan Ahmad Perumudal Perumal.
Sultan Ahmad telah dilantik menjadi sultan di negeri Pasai setelah kemangkatan
ayahanda baginda, iaitu Sultan Malikul Mahmud. Sultan Ahmad dikhabarkan
mempunyai 30 orang anak tetapi yang seibu sebapa hanya lima orang, iaitu Tun
Beraim Bapa, Tun Abdul Jalil, Tun Abul Fadil, Tun Medam Peria dan Tun Takiah
Dara. Walaupun, Sultan Ahmad ini dikhabarlan sebagai seorang pemerintah yang
baik dan merupakan pemerintah Pasai pada sebahagian besar tempoh yang diliputi
oleh Hikayat Raja Pasai. Namun, baginda mempunyai satu sifat dan perangai yang
sama ada sedar atau tidak telah membawa kepada kejatuhan kerajaan negeri Pasai
ini. Sultan Ahmad mempunyai nafsu kepada anak perempuannya sendiri kerana
baginda telah jatuh berahi kepada Tun Medam Peria dan Tun Takiah Dara.
Setelah Tun Beraim Bapa mengetahui tentang perkara ini,
dia telah membawa kedua saudaranya ini ke Tukas untuk tinggal bersama-sama
dengannya. Hal ini menyebabkan Sultan Ahmad menjadi marah kerana hajatnya tidak
kesampaian apabila Tun Beraim Bapa telah menyelamatkan kedua saudaranya itu.
Disebabkan perasaan marah terhadap Tun Beraim Bapa, baginda telah berniat untuk
membunuh Tun Beraim Bapa. Namun, niatnya itu terpaksa ditangguhkan apabila ada
empat orang pendekar Keling telah datang ke Pasai dan ingin melanggar peraturan
di negeri Pasai. Atas bantuan Tun Beraim Bapa dan sahabat-sahabatnya, pendekar
dari Keling itu pun mengundur diri. Kemudiannya, Tun Beraim Bapa telah bergurau
dengan Tun Fatimah Lempau semasa berada di istana ayahandanya di Pasai sehingga
istana Pasai bergegar. Hal ini menyebabkan, Sultan Ahmad semakin marah kepada
Tun Beraim Bapa dan mengatur strategi untuk membunuhnya.
Pada suatu hari, Sultan Ahmad ingin keluar bersiar-siar
di hutan dan baginda meminta bantuan Tun Beraim Bapa untuk menangkap ikan dan
menjala. Sultan Ahmad menyuruh Tun Beraim Bapa menyelam di Sungai Pasai dan
selepas Tun Beraim menyelam, baginda mengarahkan hulubalangnya menetak Tun
Beraim sekiranya dia timbul. Namun, Tun Beraim selamat kerana dia timbul jauh
dari tempat itu. Kemudiannya, Sultan Ahmad menyuruh Tun Beraim membuang batang
yang melekat pada perahunya. Tun Beraim berjaya melepaskan perahu yang
tersangkut dan tidak mati lemas. Seterusnya, Sultan Ahmad menyuruh Tun Beraim
memakan peniaram yang diletakkan racun. Namun, dia memberikan kepada anjing dan
ayam, kedua-dua haiwan itu pun mati. Dua saudaranya, iaitu Tun Medam Peria dan
Tun Takiah Dara juga mati keracunan selepas mereka memakan peniaram itu untuk
menyelamatkan Tun Beraim. Namun, Tun Beraim tidak mahu menderhaka, maka dia pun
makanlah peniaram yang beracun itu lalu jatuh sakit. Tun Beraim akhirnya mangkat dan dikebumikan di Bukit Fudul Allah.
Sultan Ahmad bergitu gembira dengan kematian anaknya itu.
Namun, baginda tidak sedar bahawa kekuatan negeri Pasai menjadi goyah
disebabkan kematian Tun Beraim Bapa ini. Seterusnya, bibit-bibit kejatuhan
kerajaan Pasai turut disebabkan oleh tindakan Sultan Ahmad yang kedua ini.
Selepas membunuh Tun Beraim Bapa, Sultan Ahmad telah bertindak pula membunuh
Tun Abdul Jalil. Kisahnya bermula apabila Tuan Puteri Gemerencang, iaitu anak
kepada Ratu Majapahit telah menyuruh Tun Perpatih Jena melukis potret anak-anak
raja dan termasuklah Tun Abdul Jalil. Melihat potret itu, tuan puteri berasa
berahi kepada Tun Abdul Jalil dan ingin berjumpa dengannya. Ayahnya, menghantar
Tuan Puteri Gemerencang ke Pasai untuk bertemu Tun Abdul Jalil. Namun, Sultan
Ahmad cemburu mendengar hal itu lalu bertindak membunuh Tun Abdul Jalil. Tuan
Puteri Gemerencang mengetahui Sultan Ahmad telah membunuh Tun Beraim Bapa dan
Tun Abdul Jalil. Tuan Puteri memohon pada Allah agar karamkan ghurabnya di
Jambu Air supaya dia dapat bertemu dengan Tun Abdul Jalil dan doanya
dimakbulkan Allah. Ratu Majapahit menjadi marah selepas mendapat tahu anaknya,
iaitu Puteri Gemerencang mati lemas di Jambu Air. Ratu Majapahit mengarahkan
segala menteri dan tenteranya menyerang Pasai. Maka pada hari yang baik,
berlayarlah segala angkatan itu ke negeri Pasai. Setelah sampai tentera
Majapahit pun naik ke darat negeri Pasai dan mendirikan kota disepanjang
pantai.
“maka
pada dinihari berbunyilah genderang perang daripada kedua pihak lasykar itu,
masing-masing keluarlah sekalian mereka itu dalam kotanya. Maka berhadapanlah
di medan. Maka berperanglah mereka itu sekalian, tiadalah berketahuan lakunya
perang itu campur-baurlah kedua pihak lasykar itu dan bunyi senjata pun
gemerencanglah dan bunyi tempik segala hulubalang dan segala manusia pun
seperti tagar di langit dan darah segala manusia pun mengalir seperti sungai.
Adapun rakyat Majapahit itu, sebagai turun dari jongnya tiada keputus akan
membantu temannya dan beberapa yang datang dari negeri lain membantu Ratu
Majapahit.”
(Hikayat Raja Pasai, 2004: 57)
Tulus Agung Tukang Sukara pun masuk mengadap Sultan Ahmad
untuk memberitahu tentang kedatangan tentera Majapahit itu. Sultan Ahmad dengan
sukacita menerima berita itu. Kemudian, kedua-dua pihak pun berperang sesama
sendiri dan banyak tentera yang cedera. Begitulah, keadaannya selama tiga bulan
kerana Majapahit turut mendapat bantuan dari tenaga asing. Tatkala dilihat
Senapati akan hal perang yang tiada kesudahannya, dia pun menjadi marah dan dia
sendiri telah naik ke darat bersama dengan tenteranya untuk berperang. Majapahit
turut dibantu beberapa negeri lain. Mereka pun berperang selama tiga hari tiga
malam tanpa henti dan banyaklah juga orang yang mati.
Setelah itu, maka dipersembahkan orang kepada Sultan
Ahmad, ‘Ya tuanku Syah Alam, bahawa segala hulubalang dan segala pahlawan dan
segala rakyat kita banyaklah mati tiada terhisabkan lagi banyaknya.’ Maka sabda
Sultan, ‘Wah anakku Beraim Bapa, jikalau ada ia, jika Jawa se-Jawanya, jika
Cina se-Cinanya, jika Keling se-Kelingnya tiada mau melawan Si Beraim Bapa.’
Hal ini menunjukkan bahawa baginda telah menyesal atas tindakan baginda
membunuh Tun Beraim Bapa kerana kuasa yang dimiliki oleh Tun Beraim Bapa semestinya
dapat menolong Pasai semasa Pasai diserang. Akhirnya, Sultan Ahmad pun
keluarlah dari istana dan pergi ke Menduga untuk mencari tempat perlindungan di
sana. Setelah Sultan Ahmad keluar dari istana dan seluruh rakyat Pasai
berpecah-belah, tentera Majapahit pun mara ke kota Pasai dan seterusnya menawan
istana Pasai. Maka, negeri Pasai pun jatuhlah ke bawah pemerintahan kerajaan
Majapahit.
No comments:
Post a Comment