Karya Agung ialah karya ulung yang meninggalkan
kesan budaya, pemikiran, pandangan dan falsafah hidup dalam ingatan bersama
sesuatu bangsa. Yang dimaksudkan dengan karya ulung ialah karya yang dapat
meninggalkan kesan seni, ilmu, falsafah dan nilai budaya dan sosial yang kekal
dalam kesedaran dan ingatan bersama bangsa itu sepanjang sejarahnya. Unsur
mutu, nilai ketamadunan dan nilai kemanusiaan semestinya hadir dalam karya
seperti itu (Mohd Rashid Hj. Md Idris et al ,2014).
Hikayat Raja Pasai merupakan antara karya ulung
dalam dunia Melayu. Karya ini menjadi warisan
temurun Melayu dan ianya mempunyai pelbagai versi bertepatan dengan
perkembangan semasa. Pengkaji-pengkaji dalam bidang manuskrip seperti Russell
Jones dan Ismail Ahmad bertindak sebagai penyelenggara bagi Hikayat Raja Pasai
ini. Edisi yang dipermudah ini telah diolah dengan lebih ringkas dan lebih
menarik daripada manuskrip asal yang bertulisan jawi tanpa mengubah struktur
asal jalan ceritanya berdasarkan manual penerbitan manuskrip.
Terdapat tiga buah naskhah. Yang paling
terkenal ialah naskhah MS Raffles Malay N. 67 yang tersimpan di The
Royal Asiatic Society, London (Ms A). Naskhah yang kedua ialah naskhah yang
disalin langsung daripada Ms A yang dilakukan oleh seorang sarjana Perancis
yang bernama Edouard Dulaurier pada tahun 1838, yang tersimpan di Bibliotheque
Nationale Paris, No. Mal.-Pol.50. Naskhah ini hampir tidak dapat dimanfaatkan
untuk kajian perbandingan. Naskhah yang ketiga ialah naskhah yang baru ditemui
pada tahun 1986 di London, yang yang dibeli oleh British Library pada tahun
1986 (Ms B).
Hikayat Raja Pasai (HRP) ialah sebuah hikayat
tentang sejarah negara Pasai dan mencerminkan periodisasi yang terawal dalam
historiografi Melayu Islam. Tarikh penghasilan karya ini masih belum dipastikan
lagi. Walaupun dalam hikayat ini tidak tercatat sebarang tarikh, dalam kertas
kerja Dr. Tatiana Denisova, beliau menganggarkan bahawa hikayat ini mencakupi
jangka waktu kira-kira dari tahun 1280 hingga 1400 Masihi atau kira-kira dari
tahun 680 hingga 800 Hijrah. Versi yang lebih kurang telah tersusun dalam
bentuk yang terakhir, mungkin disiapkan pada akhir abad yang ke-14, dan
salinannya muncul di Jawa pada tahun 1797.
No comments:
Post a Comment