Wednesday, 25 May 2016

Pandangan Hidup Hikayat Raja-raja Pasai

Kamus Dewan edisi keempat (2010) mendefinisikan istilah ‘pandangan’ kepada beberapa maksud iaitu hasil perbuatan memandang, apa-apa yang terlihat (tergambar) di mata hasil daripada perbuatan memandang, apa-apa yang menjadi perhatian dan juga bermaksud anggapan. ‘Hidup’ pula mempunyai terlalu banyak maksud, namun dalam konteks ini, istilah ‘hidup’ sesuai didefinisikan sebagai keadaan yang sebenarnya atau dilihat (lukisan, cerita dan lain-lain). Apabila dua istilah ini disatukan menjadi pandangan hidup, maka dapatlah difahami bahawa ‘pandangan hidup’ merujuk kepada ‘anggapan terhadap keadaan yang sebenarnya atau dilihat’. 

Konsep  pandangan hidup menurut sarjana Islam,  Syed Naquibb al-Attas (172) di dalam buku Penghayatan karya agung (2013), pandangan hidup mestilah bersumberkan Islam yang merangkumi hal dunia dan akhirat.  Oleh itu, pandangan hidup dari perspektif Islam ialah pandangan tentang realiti atau hakikat yang terjelma dari mata hati manusia mengenai kewujudan selurua alam.

Menurut Mohd Rashid Md. Idris, Abdul Rahman Napiah dan Seri Lanang Jaya (126: 2014), konsep pandangan hidup secara umumnya mengenai pandangan hidup alam semesta secara keseluruhan terutamanya dilihat melalui satu sudut pandangan yang dipengaruhi oleh satu sistem nilai yang tertentu. Selain itu, mereka turut berpendapat bahawa pandangan hidup merupakan suatu konsep yang dimiliki oleh masyarakat atau komuniti tertentu, bertujuan untuk menanggapi dan menerangkan segala permasalahan yang berkaitan dengan Tuhan, manusia dan alam. Setiap masyarakat, khususnya orang Melayu mempunyai pandangan hidup yang lazimnya melibatkan hubungan manusia dengan Tuhan, alam dan hubungan sesama manusia serta terperinci kepada tiga bahagian iaitu bahagian keluarga, pemimpin dan masyarakat.



2.4.1    Pandangan Hidup Terhadap Pemerintah
a)         Adab Rakyat Terhadap Pemerintah
Dalam Hikayat Raja Pasai, terdapat pegangan hidup yang jelas berkaitan dengan falsafah Melayu. Pertama ialah adab rakyat terhadap pemerintah iaitu raja (sultan). Hal ini dapat dilihat dalam peristiwa semasa Raja Muhammad bersama segala rakyatnya menebas rimba.
“Di tengah rimba itu terdapat serumpun buluh betung yang terlalu rimbun. Sekalian rakyat menebas dan menebang pohon buluh itu. Akan tetapi, sebaik ditebas, buluh itu akan kembali tumbuh semula. Kemudian Raja Muhammad sendiri yang menebas buluh betung itu dan habis semua buluh betung itu ditebang oleh baginda”                                         
                                                                                                (Hikayat Raja Pasai, 2004: 1-2)


Dari peristiwa ini, dapat dilihat bahawa pengarang cuba untuk memperlihatkan hubungan antara rakyat dengan raja. Dalam masyarakat Melayu, rakyat akan taat setia dan akan melakukan segala perintah raja. Apabila perintah itu tidak dapat dipenuhi atau mendapat halangan, rakyat akan kembali semula kepada raja kerana dalam konteks masyarakat Melayu, raja memiliki kesaktian atau daulat. Contohnya dalam peristiwa ini, rakyat tidak mampu untuk melaksanakan tugasan menebas pohon buluh, mereka akan kembali dan berserah kepada raja untuk melaksanakan tugasan yang mustahil bagi mereka.


b)         Kedaulatan Dan Kesaktian Raja

Kedua, melalui peristiwa yang sama juga memperlihatkan pegangan hidup masyarakat Melayu yang mendaulatkan raja dan mempercayai kesaktian raja-raja Melayu. Hal ini dapat diperjelas dengan lebih lanjut melalui peristiwa yang berlaku seterusnya.
“Raja Muhammad terpandang rebung buluh di tengah-tengah buluh betung itu besarnya seperti badan manusia. Baginda hendak menebang rebung itu, maka sekonyong-konyong keluar seorang kanak-kanak perempuan. Rupa paras anak itu terlalu cantik”
                                                                                                            (Hikayat Raja Pasai, 2004: 2)
Dalam peristiwa ini, kita dapat lihat bahawa pengarang cuba menonjolkan kesaktian Raja Muhammad. Hal ini kerana bukan sahaja hanya baginda yang dapat menebas buluh tersebut, bahkan baginda juga yang menjumpai seorang kanak-kanak perempuan yang cantik. Sementara itu, rakyatnya dapat menebang pohon buluh tetapi buluh tersebut sering tumbuh semula. Di sinilah terserlahnya kesaktian Raja Muhammad.

c) Taat Kepada Perintah Raja Dan Kerabatnya
Masyarakat Melayu tradisional tidak dapat lari dengan konsep taat setia kepada raja, begitu juga terhadap kaum kerabatnya. Bagi masyarakat Melayu, titah raja dianggap satu kewajipan yang mesti ditunaikan walaupun tidak masuk akal. Dalam Hikayat Raja Pasai, terdapat peristiwa yang mengukuhkan pernyataan ini.
“Tuan puteri itu menyuruh hulubalang yang bernama Tun Perpatih Jena pergi ke setiap negeri untuk melukiskan rupa segala anak raja-raja yang ada pada segala negeri serta membawa kertas seperti dakwat penuh sekoci dan kalam kertas.”
                                                                                                  (Hikayat Raja Pasai, 2004: 96)

Dalam petikan ini, dapat  dilihat hulubalang Tun Perpatih Jena telah berusaha belayar dari sebuah negeri ke negeri lain untuk melaksanakan titah ini. Dia telah berjaya melukis rupa 99 orang putera raja dan seorang lagi di Pasai iaitu Tun Abdul Jalil. Dalam peristiwa ini, dapat dilihat pandangan hidup masyarakat Melayu yang mentaati perintah raja dan kerabatnya. Walaupun terpaksa bersusah payah belayar dari negeri ke negeri lain dengan membawa perkakasan yang banyak serta memakan tempoh waktu yang panjang, Tun Perpatih Jena tetap melaksanakan perintah itu.


2.4.2    Pandangan Hidup Terhadap Alam

a)         Pemilihan Kosa Kata Berunsur Alam
Dalam konteks ini, sesuatu karya akan dimasukkan dengan kosa kata berunsur alam. Dalam Hikayat Raja Pasai, banyak kosa kata berunsur alam diterapkan seperti hutan belantara, buluh, sungai, binatang, tanah dan lain-lain. Contohnya ;
“Raja Ahmad bercerita kepada orang tua itu yang mereka sedang memburu binatang hutan, akan tetapi masih tidak bertemu dengan sebarang binatang buruan. Setelah itu, Raja Ahmad bercerita kepada orang tua itu bahawa saudaranya mendapat seorang kanak-kanak perempuan di dalam rebung buluh betung”                                                                                                                                                                                                                                                (Hikayat Raja Pasai, 2004: 4)

            Dalam petikan di atas, jelas menunjukkan terdapat pemilihan kosa kata yang berunsur alam. Perkataan binatang, hutan, rebung dan buluh betung antara contoh yang digunakan dalam Hikayat Raja Pasai memandangkan unsur alam inilah yang dekat dalam masyarakat Melayu.


b)         Kaitan Alam Dengan Peristiwa Dalam Hikayat Raja Pasai
Melalui konteks ini, watak dengan alam akan dikaitkan bersama dalam jalan cerita karya. Unsur alam akan dijalin bersama peristiwa yang berlaku dalam karya tersebut. Dalam Hikayat Raja Pasai, terdapat peristiwa yang mengaitkan alam dengan watak yang terdapat di dalamnya. Contohnya ;
“Anak itu diberikan nama Puteri Betong”
            (Hikayat Raja Pasai, 2004: 2)

Dalam peristiwa ini, Raja Muhammad telah menjumpai seorang kanak-kanak perempuan yang cantik di celahan rimbunan pohon buluh betung. Anak itu telah dipelihara dan dijadikan seperti anak sendiri, dinamakan sebagai Puteri Betong. Di sini jelas memperlihatkan falsafah alam di mana Raja Muhammad telah menamakan kanak-kanak yang dijumpainya itu berdasarkan tempat ia ditemui. Selain itu, unsur alam juga dijadikan satu peristiwa yang penting dalam karya. Contohnya ;

‘ Kata Sultan Maliku’l-Saleh kepada orang yang ada bersama-sama baginda, “Adakah pernah kamu lihat pelanduk yang gagah seperti ini? Pada bicaraku sebab ia diam pada tempat ini, itulah sebabnya pelanduk itu menjadi gagah.”…. “Kata Sultan Maliku’l-Saleh sambil berfikir, baik tempat ini kuperbuat negeri. Anakku Sultan Maliku’l-Tahir akan dijadikan raja di negeri ini.” ’
                                                                                            (Hikayat Raja Pasai, 2004: 37-38)

Dalam petikan ini, terdapat dua peristiwa yang dapat dikaitkan antara alam dengan peristiwa penting dalam Hikayat Raja Pasai. Pertama, Sultan Maliku’l-Saleh telah melihat anjing buruannya iaitu Si Pasai yang takut akan pelanduk yang sedang diburunya. Si Pasai tidak berani menerkam pelanduk yang sepatutnya menjadi buruannya sebaliknya pelanduk tersebut yang kelihatan seakan-akan ingin menerkam Si Pasai. Disebabkan kejadian yang luar biasa inilah, Sultan Maliku’l-Saleh membuka negeri di situ. Setelah tertubuhnya negeri tersebut, ia telah dinamakan sebagai Pasai apabila Si Pasai telah mati dan ditanam si situ, maka negeri tersebut telah dinamakan sebagai Pasai.



2.4.3    Pandangan Hidup Terhadap Islam
Dalam Hikayat Raja Pasai, terdapat banyak pandangan hidup terhadap Islam yang diterapkan oleh pengarangnya. Antaranya ialah melalui pemberian wasiat Sultan Maliku’l-Saleh. Terdapat dua peristiwa yang melibatkan wasiat Sultan Maliku’l-Saleh yang mempunyai kaitan dengan falsafah Islam iaitu kepada dua orang perdana menteri dan dua orang cucundanya.
“Barang siapa yang tiada menghukumkan dengan barang hukum yang diturunkan Allah, maka bahawasanya mereka itu jadi kafir. ”
                                                                                                   (Hikayat Raja Pasai 2004: 41)


Melalui wasiat pertama ini, Sultan Maliku’l-Saleh menasihatkan kedua-dua perdana menterinya supaya melaksanakan pemerintahan berdasarkan hukum Islam, iaitu berdasarkan hukum al-Quran dan al-Sunah.

…ada pun sepeninggalan ini baik-baik laku cucunda berdua memelihara pekerjaan al-amru bi’lma’rufi wa’l-nahyi ‘ani’l-munkar.   ”
                                                                                                  (Hikayat Raja Pasai 2004: 41)


            Melalui wasiat kedua yang diberikan oleh Sultan Maliku’l-Saleh kepada cucunda-cucundanya, jelas dapat dilihat falsafah hidup Islam yang menegaskan setiap insan di dunia mestilah menjalani hidup dengan melaksanakan segala perintah Allah dan menjauhi setiap perkara yang menjadi larangan-Nya.

No comments:

Post a Comment