Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2010:1081) dalam
Seri Lanang Jaya et.al (2016), perkataan nilai merujuk kepada darjat, kualiti,
mutu dan taraf. Manakala dalam bidang sains sosial, nilai boleh didefinisikan
dalam tiga konteks utama, iaitu sebagai sifat (attribute) bagi menyatakan
kepentingan atau manfaat sesuatu objek, menyatakan kadar harga atau markah
sesuatu objek dalam bentuk kuantiti dan sebagai ukuran atau piawai sebagai
sesuatu kelakuan manusia. Mohd Rashid Md Idris (2012) mendefinisikan nilai
kepada tiga konteks utama iaitu sebagai sifat bagi menyatakan kepentingan atau
manfaat sesuatu objek, menyatakan kadar harga atau markah sesuatu objek
berbentuk kuantiti dan sebagai ukuran piawai kepada sesuatu kelakuan manusia.
Nilai membolehkan manusia membezakan yang baik atau buruk dan betul atau salah.
Hal ini demikian kerana nilai mempunyai sifat aksiologi dan mempuyai hubung
kait dengan falsafah nilai.
Dalam konteks kehidupan masyarakat Melayu, nilai dan
etika sangat mempunyai perkaitan yang rapat dengan perkara yang dianggap
sebagai nilai yang tinggi dari segi kebenaran, kebaikan dan keindahan. Dalam
konteks kerohanian, nilai-nilai tersebut sangat sinonim dengan agama Islam yang
sudah sebati dengan kehidupan Melayu dan mempunyai pengaruh yang amat kuat
dalam masyarakat Melayu.
2.3.1 Konsep Ilmu
Kamus Dewan Edisi Keempat (2010) mendefinisikan ilmu
sebagai pengetahuan dalam perkara dunia, akhirat, zahir, batin dan lain-lain.
Hal ini bermaksud ilmu sangat berkait rapat dengan pemerolehan sesuatu
pengetahuan dan berkaitan dengan usaha kita menyebarkannya kepada orang lain
dalam bentuk pelbagai maklumat. Sebenarnya yang dikatakan ilmu ini mempunyai
pelbagai fungsi. Antaranya adalah untuk menyebarkan ilmu pengetahuan yang boleh
digunakan untuk menyelesaikan sesuatu masalah, membuat keputusan dan
mengembangkan lagi perkara yang mengandung kemusykilan.
Kandungan
karya-karya agung klasik tentunya mempunyai pelbagai ilmu yang sangat
signifikan dengan kehidupan masyarakat Melayu pada zaman tersebut. Penelitian
terhadap karya-karya agung klasik
membolehkan kita mengetahui dan memahami ilmu masyarakat pada zaman tersebut
secara dalam. Dalam karya agung, ilmu dan maklumat yang dikaji adalah seperti
ilmu firasat, ilmu jampi, ilmu perdukunan, ilmu pengasih, strata masyarakat
Melayu serta adat dan istiadat Melayu.
2.3.2 Ilmu Firasat
Menurut Kamus Dewan (2010), firasat adalah
pengetahuan mengenai tanda-tanda pada muka (badan dan lain-lain) untuk
mengetahui kelakuan atau nasib orang. Tilikan dan ramalan yang dilakukan oleh
ahli nujum itu berkaitan dengan ilmu firasat. Sulastin Sutrisno menyatakan
bahawa orang yang mempunyai ilmu firasat dapat merasa, melihat atau mengetahui
kelakuan lebih dahulu sesuatu yang akan berlaku.
“Maka tersebutlah perkataan Merah Silau di
Rimba Jerana itu. Sekali persetua pada suatuhari Merah Silau pergi berburu.
Maka ada seekor anjing dibawanya akan perburuan Merah Silau itu bernama Si
Pasai. Maka dilepaskannya anjing itu, lalu ia menyalak di atas tanah tinggi
itu. Maka dilihatnya ada seekor semut besarnya seperti kucing. Maka itu pun
disuruh MerahSilau tebasi pada segala orang yang sertanya itu. Maka setelah itu
diperbuatnya akan istananya.”
(Hikayat Raja Pasai, 2004: 10-11)
2.3.3 Ilmu Perdukunan
Menurut Kamus Dewan (2010), perkataan dukun membawa
maksud orang yang mengubat orang yang sakit atau memberi ubat menggunakan cara
kampung atau tradisional, bomoh dan pawang. Manakala perdukunan pula membawa
maksud sesuatu yang berkaitan dengan pengubatan cara kampung atau tradisional,
yang berkaitan dengan ilmu dukun. Hal ini berkaitan dengan kepercayaan animisme
yang menganggap benda-benda seperti batu-batu, pokok dan sebagainya mempunyai
semangat dan kuasa ghaib.
Kepercayaan
masyarakat Melayu pada mulanya berbentuk ananisme di mana mereka menganggap
benda-benda sekeliling mempunyai semangat dan kuasa ghaib. Sehubungan dengan
itu, wujudlah pemujaan kepada pokok-pokok, batu-batu, sungai-sungai serta alam
semesta. Kuasa ghaib tidak boleh dihubungi oleh sembarangan orang. Hanya pawang
atau bomoh sahaja yang boleh berhubung dengan benda-benda tersebut. Bomoh atau
dukun juga boleh menghubungi semua kuasa ghaib yang ada pada binatang
terutamanya yang liar dan bisa. Contoh petikan dalam Hikayat Raja Pasai adalah seperti
berikut:
“Setelah sudah
dipersembahkan oleh orang yang melihat itu, maka disuruh Sultan Malikul Salleh
panggil ahli nujum. Datanglah segala ahli nujum. “Lihat apalah oleh tuan-tuan
sekalian dalam nujum kamu akan anak Raja Perlak itu, yang mana baik, kita
ambil.” Segala ahli nujum pun melihat nujumnya dan membilang-bilang ramalannya
serta menggerakan kepalanya lalu datang sembah segala ahli nujum itu, “Ya
Tuanku Syah Alam, jikalau tuan puteri yang duduk tinggi pada martabatnya itu
Syah Alam ambil, nescaya datang kepada anak cucu Syah Alam kerajaan tiada
berkeputusan terlalu sekali berbahagia.”
(Hikayat
Raja Pasai, 2004: 16)
2.3.4 Ilmu Jampi
Menurut Kamus Dewan (2010), perkataan jampi membawa
maksud kata-kata tertentu yang mendatangkan kesaktian. Selain itu, jampi juga
dikenali sebagai mentera. Sebenarnya jampi serapah tidak hanya sekadar
penglahiran perasaan seperti puisi tetapi juga mempunyai hubungan dengan
kejiwaan dan sistem kepercayaan, (Mana Sikana, 1996). Jampi merupakan sesuatu yang
dibaca untuk memberi kesaktian terutama dalam bidang perubatan.
“
Maka jogi itu pun pengsan sebab daripada keramat sultan itu.”
(Hikayat Raja Pasai, 2004: 35)
Berdasarkan ayat di atas, jelaslah bahawa jampi juga
ada diceritakan dalam Hikayat Raja Pasai. Hal ini kerana ayat tersebut
menunjukkan bahawa jogi itu pengsan disebabkan sultan tersebut mempunyai tongkat
sakti atau tongkat yang telah dijampi. Oleh itu, dapatlah disimpulkan bahawa
masyarakat pada zaman itu sudah terdedah dengan ilmu jampi.
2.3.5 Ilmu agama Islam
Dalam Hikayat Raja-raja Pasai terdapat juga ilmu
lain seperti ilmu agama Islam. Pada masa itu, Agama Islam telah lama wujud
tetapi belum tersebar di serata dunia. Dalam Hikayat Raja-raja Pasai, Sultan
Malikul Salleh telah bermimpi dan memeluk Islam. Bermula daripada baginda,
rakyat-rakyat juga turut diislamkan. Hal ini dapat dilihat dalam petikan
berikut:
“Apabila
bertemu dengan Sultan Malikul Saleh, Syeikh Ismail berkata,”Hai Sultan, ucaplah
oleh tuan hamba dua kalimah syahadah.” Maka Sultan pun mengucap, “Asyhadul an
laillallahwahdahu la syarikalahu wa asyhadu anna Muhammadar abdahu wa rasuluh.”
Pada keesokkan harinya, datanglah fakir itu membawa al-Quran tiga puluh juz itu
kepada Sultan Malikul Saleh, maka ditunjukkan oleh fakir itu al-Quran kepada
Sultan Malikul Saleh maka disambutnya dengan takzim lalu dijunjunginya serta
dibukanya lalu dibacanya, tiadalah ia minta diajari lagi, tahulah ia membacanya
sendiri. Fakir dan Syeikh Ismail pun mengucap, alhamdulillahi rabbi’l-‘alamin.”
Syeikh Ismail meminta dihimpunkan segala hulubalang dan segala rakyat. Apabila
sudah berhimpun sekaliannya, Syeikh Ismail mengajar mereka mengucap dua kalimah
syahadah. Sekalian yang hadir rela mengucap dua kalimah syahadah dengan tulus
ikhlas serta yakin hati mereka.”
(Hikayat
Raja Pasai, 2004: 13)
Berdasarkan petikan tersebut, maka dapatlah
disimpulkan bahawa agama Islam telah lama wujud dan pemelukan akan Islam
dimulai dengan raja dan barulah diikuti oleh rakyat-rakyat. Negeri itu digelar
sebagai Darul Islam kerana orang di negeri itu tidak dipaksa untuk memeluk
agama Islam.
2.3.6 Strata Sosial Masyakat Melayu
Strata masyarakat
atau statifikasi ialah menggambarkan tentang struktur sosial masyarakat
dari segi iaitu pembahagian masyarakat kepada beberapa lapisan atau kelas yang
berlainan atau juga dikenali sebagai susun lapis masyarakat. Dalam Karya Agung
Sejarah Melayu, masyarakat Melayu digambarkan mempunyai struktur yang tersusun.
lanya didahului oleh seorang raja sebagai pemerintah sehinggalah kelas paling
bawah iaitu golongan hamba. Keterangan diatas jelas menunjukkan bahawa strata
masyarakat pada zaman dahulu dapat dibahagikan kepada dua iaitu golongan atasan
dan golongan bawahan. Raja dan pembesar menduduki kedudukan sebagai golongan
atasan manakal rakyat biasa dan hamba pula dianggap sebagai golongan bawahan
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2010), strata membawa maksud yang sama bagi
stratifikasi, iaitu pembahagian masyarakat kepada beberapa lapisan atau kelas
yang berlainan, susun lapis masyarakat, pembahagian atau pembentukan strata.
Raja atau Sultan merupakan golongan yang berada di
kedudukan paling atas dalam strata sosial masyarakat Melayu, Hikayat Raja-raja
Pasai. Golongan sultan merupakan golongan yang paling dihormati dan rakyat
perlu menunjukan taat setia yang tinggi terhadap sultan. Baginda akan
dikelilingi oleh kerabat-kerabat di raja, permaisuri, putera-puteri raja serta
kaum kerabat di raja yang lain. Golongan pemimpin iaitu raja mempunyai kuasa
penuh terhadap rakyatnya sehingga mampu membuat keputusan tanpa berfikir atau
mengusul periksa terlebih dahulu. Berada di bawah baginda ialah golongan pentadbir
atau lebih dikenali juga sebagai golongan bangsawan.
Golongan bangsawan memduduki tangga yang kedua.
Golongan ini pula terdiri daripada pembesar dan pegawai tadbir seperti
Bendahara, Laksamana, Penghulu Bendahari, Perdana Menteri, Temenggung Bentara,
Syahbandar. Teradapat juga dalam kalangan pendatang yang tergolong dalam
golongan bangsawan. Selain itu, orang kaya merupakan golongan strata sosial
yang berada di atas golongan peniaga. Golongan ini yang akan membantu golongan
peniaga melariskan hasil jualan mereka. Kebanyakan golongan orang kaya ini juga
merupakan peniaga. Dalam Hikayat Raja-raja Pasai golongan ini juga melengkapi
susun lapis masyarakat pada zaman tersebut.
Golongan yang berada pada peringkat yang seterusnya
dalam Hikayat Raja-raja Pasai adalah golongan rakyat yang merdeka. Golongan ini
terdiri daripada pedagang, tukang-tukang mahir, petani dan juga saudagar. Dalam hal ini, terdapat juga dalam
kalangan saudagar yang mempunyai hubungan erat dengan golongan atasan. Dalam
susun lapis masyarakat Hikayat Raja-raja Pasai, rakyat biasa yang merdeka termasuk
dalam golongan bawahan. Mereka akan
melakukan kegiatan harian seperti berniaga, bertani dan bercucuk tanam. Namun
mereka bukan termasuk dalam golongan hamba abdi. Rakyat biasa bebas untuk melakukan
kerja seharian asalkan pekerjaan tersebut tidak melanggar undang-undang dan
adat istiadat. Pada peringkat ini,
setiap kampung mempunya ketua-ketua yang dipanggil pendekar atau penghulu.
Manakala golongan yang berada pada peringkat bawahan
sekali adalah golongan hamba. Golongan hamba terdiri daripada hamba raja, hamba
berhutang dan hamba abdi. Pada masa tersebut, golongan yang termasuk dalam
golongan hamba dipanggil biti-biti. Biasanya mereka akan melakukan kerja-kerja
berat menurut permintaan tuan hamba tersebut.
No comments:
Post a Comment