Wednesday, 25 May 2016

Nilai Budaya Hikayat Raja-raja Pasai

Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2010: 1081) mendefinisikan nilai sebagai darjat, kualiti, mutu dan taraf serta sifat ketinggian pemikiran, agama, kemasyarakatan dan lain-lain. Berdasarkan definisi tersebut kita dapat rumuskan bahawa nilai berkait rapat antara satu sama lain bagi menghasilkan sesuatu yang berkualiti. Manakala budaya menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2010: 212) pula bermaksud tamadun, peradaban, bersifat budaya, yang mengenai kebudayaan. Budaya juga merupakan suatu cara hidup yang berkembang dan dimiliki bersama oleh sebuah kelompok manusia dan diwariskan dari satu generasi ke satu generasi lain. Sesuatu perkara yang menjadi kebiasaan dan ikutan menjadi budaya termasuklah sistem agama dan politik, adat istiadat, bahasa, perkakasa, pakaian, dan karya seni. Jelaslah sekarang bahawa nilai dan budaya mempunyai perkaitan antara satu sama lain yang menjadi panduan dan ikutan bagi sesebuah kelompok masyarakat.


2.5.1    Nilai Kasih Sayang

Nilai kasih sayang merupakan aspek yang paling penting membina diri seseorang insan. Sifat kasih sayang sudah menjadi fitrah dalam kehidupan seseorang dan dipandang mulia oleh masyarakat sekeliling. Hidup akan terasa indah apabila selalu memberi kasih sayang dan saling menyanyangi antara satu sama lain tanpa melihat perbezaan dari segi kedudukan dan pangkat. Kasih sayang mempunyai kaitan antara manusia dengan Tuhan, manusia, alam dan makhluk yang ada di alam ini. Sifat kasih sayang ini telah ditonjolkan oleh pengarang di dalam Hikayat Raja Pasai yang akan memberi kesan positif kepada pembaca. Petikan daripada hikayat ini adalah seperti berikut:
“...“…maka hendak diparang oleh Raja Muhammad rebung itu, maka keluar seorang kanak-kanak perempuan terlalu baik parasnya; maka dibuangkannyalah gedubangnya, lalu segera diambilnya kanak-kanak itu, [di]dukungnya lalu dibawanya pulang ke rumahnya. Serta dilihat oleh isteri baginda Raja Muhammad mendukung kanak-kanak itu, maka segeralah didapatkan oleh isteri baginda lalu disambut.”
                                                                                                                                                                                                                                                    (Hikayat Raja Pasai 2004: 1)

Petikan  tersebut menunjukkan kisah Raja Muhammad yang terjumpa dengan seorang bayi perempuan di dalam rebung buluh betung. Oleh sebab perasaan kasih sayang Raja Muhammad kepada bayi perempuan tersebut, lalu dibawanya bayi perempuan tersebut balik ke rumah. Jadi kita dapat lihat nilai baik yang cuba ditonjolkan oleh Raja Muhammad melalui kisah yang dipaparkan di dalam hikayat tersebut. Kisah tersebut boleh dijadikan teladan kepada pembaca terutamanya golongan pelajar untuk diterapkan dalam kehidupan seharian mereka.


2.5.2    Hormat Menghormati
Hormat menghormati sememangnya perlu wujud di dalam diri seseorang terutamanya dalam kalangan pelajar. Melalui sifat tersebut dapat melahirkan seseorang pelajar yang mempunyai personaliti yang positif. Sifat hormat menghormati ini sebenarnya telah lama wujud dalam masyarakat kita dan sangat dititikberatkan oleh orang-orang tua terdahulu. Mereka sangat tidak menyukai sekiranya orang yang lebih muda berkelakuan kurang adab kepada orang yang lebih tua kerana mereka menganggap tidak hormat kepada orang tua. Oleh itu, nilai hormat menghormati ini seharusnya wujud dalam diri seseorang supaya kita sedar akan kepentingan adab sebagai manusia yang berbangsa Melayu. Nilai hormat menghormati ini telah diketengahkan oelh pengarang di dalam Hikayat Raja Pasai. Petikan daripada hikayat tersebut adalah seperti berikut:
            “Setelah baginda sampai lalu masuk ke dalam rumah adinda itu, maka adinda pun memberi hormat kepada kakanda itu berpesilakan duduk. Maka baginda pun duduk duduklah dua laki isteri dan adinda pun duduklah mengadap dua laki isteri.”
                                                                                                                                                                                                                                    (Hikayat Raja Pasai 2004:2)
Petikan tersebut menunjukkan adinda iaitu Raja Muhammad dan kekanda iaitu Raja Ahmad. Mereka adalah raja kepada kerajaan masaing-masing dan kedudukannya juga adalah setara. Namun, nilai hormat yang ada dalam diri Raja Muhammad kepada abangnya iaitu Raja Ahmad membuatkan Raja Muhammad memberi hormat kepada Raja Ahmad. Berdasarkan kisah tersebut, dapat menunnjukkan bahawa budaya hormat menghormati menjadi pegangan masyarakat di alam Melayu dan dapat mengingatykan kepada pembaca terutamanya pelajar untuk bersikap hormat-menghormati kepada sahaja yang berada dalam kalangan mereka.


2.5.3    Nilai Keagamaan Yang Diamalkan Dalam Kehidupan Seharian

Setiap masyarakat mempunyai pegangan agama masing-masing dan bebas untuk melakukan sesuatu perkara selagi tidak bercanggah dengan agama. Jika kita lihat pegangan yang dekat dengan kita sebagai orang Melayu adalah agama Islam. Pegangan agama yang kuat sedikit sebanyak mampu menghindarkan diri kita daripada melakukan perkara-perkara yang tidak baik. Nilai keagamaan ini juga telah diselitkan di dalam Hikayat Raja Pasai dan jelas menunjukkan bahawa agama Islam telah lama wujud dalam masyarakat Melayu. Petikan tersebut menunjukkan budaya keagamaan yang telah diketengahkan dalam hikayat ini.
            …” Maka pada keesokan harinya fakir itu membawa Quran tiga puluh juz itu kepada Sultam Malikul Saleh; maka ditunjukkan oleh fakir itu Quran kepada Sultan Malikul Saleh; maka disambutnya dengan/ takzim lalu dikunjungnya * serta dibukanya lalu dibacanya, tiadalah ia minta ajari lagi, tahulah ia membaca dia sendirinya; maka fakir dan syekh Ismail pun keduanya mengucap, ‘Al-hamduli’lllahi Rabbi’l-alamin.”…
                                                                                                               (Hikayat Raja Pasai, 2004:13)
Petikan tersebut menunjukkan bahawa Sulatan Malikul Saleh telah membaca tiga puluh juzuk al-Quran. Hal ini menunjukkan bahawa, masyarakat pada ketika pada zaman dahulu telah berpegang kepaga al-Quran. Keadaan Sultan Malikul Saleh yang mampu membaca tiga puluh juzuz al-Quran menunjukkan bahawa raja yang memerintah sesuatu negara semestinya perlu menguasai agama agar pemerintahanya dapat berjalan dengan aman dan makmur.


2.5.4    Budaya Dalam Adat Meminang
Meminang merupakan satu adat turun temurun bagi masyarakat Melayu. Adat meminang ini merupakan tanda ikatan sementara antara lelaki dan perempuan sebelum mereka diijabkabulkan. Adat ini telah diketengahkah oleh pengarang di dalam Hikayat Raja Pasai. Petikan di bawah telah menceritakan budaya adat meminang bagi masyarakat tersebut.
            …“Maka berdatang sembah menteri itu, ‘Ya tuanku Syah Alam, akan hal patik ini dititahkan paduka anakda Sulatan Smudera Malikul Saleh raja di negeri Samudera Darulsalam hendak menjunjung Duli Syah Alam. ‘Maka dipersembahkan segala kelengkapan dan segala perhiasan yang dibawanya itu dan dipersembahkan segala kata yang baik-baik lagi sempurna daripada yang memberi nasihat pada bersihkan muka segala manusia dan menerangkan segala hati keretan akan pekarjaan meminang Taun Puteri itu”…
                                             (Hikayat Raja Pasai 2004: 15)


Petikan di atas menunjukkan adat ketika hendak melakukan peminangan. Perilaku tersebut telah ditunjukkan oleh menteri yang telah diutus khas oleh Sultan Malikul Saleh untuk meminang Tuan Puteri bagi negeri Perlak yang digambarkan penuh dengan adat santun dan berbahasa dalam menyampaikan hajat yang diutuskan oleh Sultan. Keadaan ini jelas menunjukkan bahawa budaya adat meminang telah menjadi pegangan masyarakat dalam hikayat ini. Pegangan adat meminang ini telah menjadi pegangan bagi masyarakat hingga ke hari ini.



2.5.5    Budaya Dalam Pemilihan Raja
Raja berada pada kedudukan yang tertinggi dalam struktur pemerintahan dan pentadbiran negeri. Selain itu, raja juga bertindak sebagai ketua kerajaan dan mempunyai kuasa yang mutlak dan tidak boleh dipersoal oleh rakyat. Kedudukan raja dalam sistem pemerintahan telah dibuat melalui pemilihan. Budaya dalam pemilihan raja untuk sesuatu negeri telah banyak diceritakan di dalam Hikayat Raja Pasai. Pemilihan ini dilakukan untuk menggantikan pemerintahan yang sedia ada. Petikan di bawah merupakan antara bukti yang yang jelas yang menggambarkan budaya pemilihan yang diceritakan dalam pemilihan raja bagi sesuatu kawasan itu.

            …Maka baginda pun mengimpunkan segala menteri hulubalang dan segala orang besar-besar dalam negeri itu dan segala rakyat kecila akan mentabalkan Sultan Malikul Mansur; maka berhimpunlah sekalian mereka itu menghadap sultan: maka titah Sultan, ‘Hai segala kamu sekalian menteri dan hulubalangku dan segala rakyat bala tenteraku, bahawa aku hendak merajakan Sultan Malikul Mansur ini karna aku hampirlah rasanya akan meninggalkan negeri yang fana ini kembali ke negeri yang baka itu…
          (Hikayat Raja Pasai 2004: 20)


Berdasarkan petikan di atas, jelas menceritakan tentang adat yang dilakukan dalam sesebuah negeri yang ingin membuat pemilihan atau mentabalkan sultan baru yang akan memerintah sesuatu negeri. Di dalam teks di atas juga menunjukkan pemilihan Sultan adalah berdasarkan keputusan Sultan yang sedia ada iaitu Sultan Malikul Saleh. Sultan akan bertindak dalam memilih penggantinya yang terdiri daripada kaum kerabatnya sendiri iaitu Sultan Malikul Saleh. Jadi jelaslah sekarang bahawa budaya pemilihan raja dalam sistem pemerintahan telah dilakukan oleh raja yang sedia ada sebelum perlantikan raja baru. Pemilihan raja sebagai ketua kerajaan telah digunakan sehingga ke hari ini oleh negara kita.

No comments:

Post a Comment