Menurut
Karya Agung Melayu (2014:98), kepengarangan dilihat daripada aspek keperibadian
yang dicapai pengarang. Hal ini bermakna kepengarangan bermaksud perihal yang
berkaitan dengan pengarang. Keperibadian adalah merupakan kemuncak kejayaan
seseorang pengarang. Prinsip keperibadian ini merupakan kemuncak atau klimaks
dalam perjuangan seseorang pengarang. Seseorang pengarang itu harus berusaha
untuk membina teks yang unggul dalam mencipta sifat keperibadian mereka.
Estetika pula membawa maksud nilai
teks sastera dengan melihat kepada aspek keindahan dan kekuatannya (Karya Agung
Melayu 2014:97). Estetik merupakan rasa keindahan, kegembiraan atau keseronokan
yang merujuk kepada bernilainya dan bermanfaatnya sesuatu karya. Selain itu,
estetika juga merujuk kepada penikmatan yang memukau dan penglihatan yang
menakjubkan, yang mampu menawan perasaan dan kekal dalam pemikiran pembaca.
Contohnya dalam Hikayat Raja Pasai,
pengarang menampilkan banyak watak-watak sultan dan raja. Masyarakat Melayu
mempercayai bahawa raja memiliki daulat, istimewa dan kesaktian. Perkara ini
dapat dilihat berdasarkan petikan berikut :
“Sultan mendengar suara itu,
maka baginda mengambil air sembahyang lalu sembahyang dua rakaat serta salam.
Belum pun selesai baginda memberi salam, maka datanglah wa’du’llah atas baginda
diambil malaikatul maut nyawa baginda lalu ia kembalilah ke rahmatullah.
Menurut suatu cerita, baginda mati semasa sedang sujud. Segala manusia hairan
melihat baginda.”
(Hikayat Raja Pasai, 2004: 55-56)
Melalui
petikan tersebut, pengarang cuba menonjolkan keperibadian yang dimiliki Sultan
Malikul Mansur sebagai seorang raja yang istimewa kerana baginda tahu ajalnya
sudah hampir dan sempat menunaikan sembahyang dua rakaat sebelum dia mangkat.
Pengarang memperkukuhkan lagi keistimewaan baginda dengan mengaitkan satu
cerita bahawa baginda telahpun mangkat semasa sedang sujud.
Selain itu, aspek kesaktian
dan kedaulatan raja ini juga boleh dilihat melalui peristiwa berikut:
“Di tengah rimba itu
terdapat serumpun buluh betung yang terlalu rimbun. Sekalian rakyat menebas dan
menebang pohon buluh itu. Akan tetapi, sebaik ditebas, buluh itu akan kembali
tumbuh semula. Kemudian Raja Muhammad sendiri yang menebas buluh betung itu dan
habis semua buluh betung itu ditebang oleh baginda”
(Hikayat Raja Pasai, 2004: 1-2)
Berdasarkan petikan tersebut, dapat
dilihat dengan jelas bahawa pengarang cuba menyerlahkan kesaktian dan
kedaulatan yang dimiliki oleh Raja Muhammad. Perkara ini dapat dilihat dengan
kebolehan Raja Muhammad menebas pokok buluh hingga habis semuanya ditebang
kerana pokok buluh tersebut berulang kali tumbuh semula walaupun selepas
ditebang rakyat. Peristiwa ini jelas menunjukkan kesaktian yang dimiliki Raja
Muhammad.
Aspek estetika pula boleh dilihat
dari aspek seni bahasa atau gaya bahasa. Menurut Za’ba gaya bahasa ialah rupa
susuk bahasa yang dipakai apabila mengarang ataupun bercakap. Bahasa yang
dipakai oleh pengarang atau penutur boleh menimbulkan daya yang mungkin sebagai
kata-kata biasa, perbandingan dan sindiran. Melalui penerangan tersebut,
dapatlah dirumuskan bahawa gaya bahasa adalah suatu corak, penyusunan kalimat
dan bentuk kata-kata yang digunakan sewaktu berkomunikasi secara lisan mahupun
tulisan.
Kebanyakan pengarang akan cuba
mencari dan menggunakan gaya bahasa yang terbaik sebagai suatu cara untuk
menarik minat pembaca membaca karya mereka. Selain itu, pengarang juga akan
menggunakan gaya bahasa yang terbaik untuk menghasilkan sesebuah karya yang
bermutu. Keadaan ini menyebabkan apabila kita membaca sebarang penulisan tidak
kira dari bentuk prosa mahupun puisi, kita akan menemui pelbagai gaya bahasa
yang indah dan menarik.
2.6.1 Gaya
bahasa yang terdapat dalam Hikayat Raja Pasai
a) Pengulangan
Pengulangan
ialah gaya bahasa yang mengulang-ulang sesuatu perkataan dalam suatu ayat.
Contohnya ayat dibawah jelas menunjukkan pengulangan berulang kali Puteri Betung. Pengulangan Puteri Betung sebanyak tiga kali dalam
ayat yang berturutan. :
1. Pada suatu hari, Merah Gajah melihat sehelai rambut Puteri Betung
yang berwarna emas.
2. Dia meminta untuk
mencabut rambut itu dari Puteri Betung tetapi Puteri Betung tidak mengizinkan.
3.
Namun demikian, Merah Gajah tetap mencabut rambut itu ketika Puteri
Betung sedang tidur.
b) Pertentangan
Gaya bahasa jenis ini adalah perbandingan dua
perkara yang berbeza dalam satu ayat. Contoh penggunaan gaya bahasa jenis
pertentangan boleh dilihat dalam petikan berikut:
Malikul Mahmud memerintah
Samudera manakala Malikul Mansur memerintah negeri Pasai.
Petikan tersebut
jelas menujukkan pertentangan yang berlaku dalam ayat yang sama. Petikan
tersebut menunjukkan bahawa perbezaan negeri yang diperintah oleh Malikul
Mahmud dan Malikul Mansur.
c) Hiperbola
Gaya
bahasa ini adalah gaya bahasa yang cuba menunjukkan atau membesar-besarkan
sesuatu perkara. Contoh hiperbola dalam Hikayat Raja Pasai boleh dilihat dalam
ayat berikut:
Lalu Merah Silau melihat di
sana terdapat seekor semut yang sangat besar, sebesar seekor kucing.
Ayat tersebut
jelas menunjukkan berlakunya hiperbola. Hal ini kerana secara logiknya mustahil
untuk seekor semut mempunyai saiz yang sama besar dengan seekor kucing.
d) Pengunaan bahasa asing.
Bahasa Melayu
mempunyai banyak perkataan asing yang telah dipinjam dan menjadi sebagai
sebahagian daripada perkataan Melayu Jati. Perkataan-perkataan yang terpilih
daripada pelbagai bahasa asing ini hampir kesemuanya diubah suai cara sebutan
dan bunyinya agar sesuai dengan masyarakat yang bertutur dalam bahasa Melayu.
Contohnya dalam Hikayat Raja Pasai ada mengandungi beberapa bahasa asing
seperti bahasa Arab.
Rasulullah juga berwasiat
supaya rombongan yang bakal pergi ke sana singgah terlebih dahulu di negeri
Mengiri untuk mengambil seorang fakir untuk dibawa ke Samudera.
Seorang ulamak yang bernama
Sheikh Ismail dijadikan mualim atau nakhoda kapal bagi menjayakan wasiat
Rasulullah itu.
2.6.2 Hubungan Antara Kepengarangan, Estetika dan
Seni Bahasa.
Kepengarangan,
estetika dan seni bahasa memanglah suatu unsur yang tidak dapat dipisah
daripada sesebuah karya. Setiap karya yang dihasilkan oleh pengarang, sudah
tentu akan memiliki ketiga-tiga aspek tersebut. Jika pengarang tidak memasukkan
aspek-aspek tersebut, maka karya yang dihasilkan itu boleh dianggap sebagai
tidak menarik dan tidak bermutu dan menunjukkan yang pengarang tersebut masih
lemah dalam menghasilkan sesebuah karya yang menarik dan bermutu.
Apabila pengarang cuba untuk
menghidupkan sesuatu watak, unsur estetik akan dimasukkan secara sengaja untuk
menjadikan karya lebih menarik dan diminati pembaca. Selain itu , untuk
mewujudkan nilai keindahan dalam sesebuah karya, pengarang akan memasukkan seni
bahasa untuk menunjukkan keindahan ayat dan peristiwa yang terdapat dalam karya
hingga menyebabkan para pembaca menjadi terkesan dan seolah-olah masuk kedalam
dunia karya pengarang.
Pengarang Hikayat Raja Pasai telah
berjaya menghidupkan watak-watak yang terdapat didalamnya terutamanya watak
sultan dan raja dengan begitu baik dan teliti sekali. Seni bahasa juga dapat
dilihat penggunaannya secara meluas dalam karya ini. Hal ini telah berjaya
mewujudkan nilai estetika yang amat tinggi dalam karya ini dan secara tidak
langung memberi kesan dan pengalaman yang menyeronokkan terhadap para pembaca.
3.0 KESIMPULAN
Kesimpulannya, kajian karya klasik ini dapat
mendekatkan kita dengan pemahaman karya-karya zaman dahulu. Sebagai contohnya
Hikayat Raja Pasai merupakan
sebuah karya klasik yang kaya dengan pelbagai unsur sejarah yang boleh
dijadikan tauladan dan teladan kepada masyarakat. Perkembangan semasa menyebabkan masyarakat
kini kurang cakna mengenai karya klasik. Walhal daripada sumber
warisan seperti karya agung ini yang sebenarnya menjadi asas kepada pembentukan
serta perkembangan tamadun dunia Melayu terutamanya. Terdapat pengajaran positif yang boleh diambil dalam
Hikayat Raja Pasai ini untuk kehidupan seharian kita. Antaranya ialah sikap
gigih untuk mendapatkan sesuatu kejayaan. Selain itu, kebijaksaan manusia dalam
menentukan sesuatu perkara sama ada benar atau salah. Pengajaran ini boleh
membentuk masyarakat supaya menjadi masyarakat yang baik.
Selain itu karya ini juga mengenengahkan unsur-unsur negatif yang boleh dijadikan iktibar atau peringatan kepada
masyarakat pada masa ini Secara keseluruhannya, segala peristiwa atau kejadian
yang berlaku dalam Hikayat Raja Pasai dapat dijadikan iktibar dan pengajaran
bukan sahaja kepada masyarakat tetapi juga kepada pemerintah.
Hasil dari kajian terhadap Hikayat Raja Pasai ini,
pengkaji mendapati bahawa dalam karya ini terdapat banyak elemen-elemen seperti
pemikiran iaitu isi dan mesej yang hendak disampaikan, nilai budaya dan nilai
ilmu, falsafah dan pandangan hidup, serta teknik kepengarangan dan nilai
estetik. Garapan kesemua elemen ini telah melahirkan suatu karya yang sangat
unggul serta bermakna. Maka tidak hairanlah mengapa karya Hikayat Raja Pasai
ini telah diangkat sebagai salah satu karya agung atau masterpiece dalam
Alam Melayu.
No comments:
Post a Comment