Wednesday, 25 May 2016

Nilai Budaya

Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2010) mendefinisikan nilai sebagai darjat, kualiti, mutu dan taraf serta sifat ketinggian pemikiran, agama, kemasyarakatan dan lain-lain. Berdasarkan definisi tersebut kita dapat rumuskan bahawa nilai berkait rapat antara satu sama lain bagi menghasilkan sesuatu yang berkualiti. Manakala budaya pula bermaksud tamadun, peradaban, bersifat budaya, yang mengenai kebudayaan. Budaya juga merupakan suatu cara hidup yang berkembang dan dimiliki bersama oleh sebuah kelompok manusia dan diwariskan dari satu generasi ke satu generasi lain. Sesuatu perkara yang menjadi kebiasaan dan ikutan menjadi budaya termasuklah sistem agama dan politik, adat istiadat, bahasa, perkakasa, pakaian, dan karya seni. Jelaslah sekarang bahawa nilai dan budaya mempunyai perkaitan antara satu sama lain yang menjadi panduan dan ikutan bagi sesebuah kelompok masyarakat.
Menurut Mohd. Rashid Hj. Md. Idris, Abd, Rahman Napiah, dan Seri Lanang Hj. Rohani (2015), budaya daripada perkataan Sanskrit iaitu duddayah yang merupakan perkataan jamak bagi perkataan buddhi yang bermaksud budi pekerti atau akal. Secara umumnya, budaya bermaksud segala sesuatu yang dibawa atau dikerjakan oleh manusia. Dalam bahasa Inggeris pula budaya disebut sebagai culture yang berasal daripada perkataan Latin iaitu colore yang bermaksud menanam atau mengerjakan. Segala sesuatu yang terdapat dalam sesebuah masyarakat mempunyai hubung kait atau boleh ditentukan oleh kebudayaan yang dimiliki masyarakat itu sendiri. Fahaman ini dikenali dalam kalangan ahli antropologi sebagai fahaman determinism atau penentuan budaya. Selain itu, budaya juga adalah sesuatu yang diperturunkan daripada satu generasi ke generasi seterusnya dan konsep ini disebut sebagai organik lampau.
                        4.5.1    Nilai Ketabahan dalam Menghadapi Dugaan Hidup
Nilai ketabahan ini dapat dilihat menerusi watak Siti Salina yang cekal dalam menghadapi dugaan hidup setelah ahli keluarganya meninggal dunia akibat terkena bom semasa Perang Dunia Kedua. Berikutan dengan itu, Siti Salina mula terjebak dengan pelacuran kerana Siti Salina mengalami kesempitan hidup. Dalam masa yang sama, Abdul Fakar turut mengambil kesempatan terhadapnya dengan memukul dan memarahinya. Contoh petikan adalah:
“Kenapa kau sanggup diseksa orang sampai begitu?” Katijah bersuara sambil terbatuk-batuk dua tiga kali.
(Salina, 1961:524)
Petikan menunjukkan Katijah telah bertanya kepada Siti Salina mengenai penyeksaan yang telah menimpa dirinya. Kita sebagai manusia biasa perlu mempunyai sikap yang tabah dalam hidup bagi menmpuh hari yang akan datang. Sikap yang tabah dan sanggup mengharungi cabaran yang mendatang akan menguatkan diri kita untuk meneruskan kehidupan.
                        4.5.2    Mengenang Budi
Dalam novel Salina ini dapat dilihat nilai budaya, iaitu nilai mengenang budi. Nilai ini ditonjolkan pada watak Sunarto yang mengenang budi ayah angkatnya, iaitu Mutalib yang menyelamatkannya yang menghidap penyakit demam malaria sewaktu dibawa oleh tentera Jepun ke Siam. Walaupun ayah angkatnya telah meninggal dunia dan dirinya sering diherdik dan dihina oleh Zarina namun dia tetap tinggal di rumah Zarina kerana ingin membalas jasa ayah angkatnya dengan menjaga Nahidah dan Mansur dengan baik. Hal ini hasil daripada didikan ayah angkatnya yang sering bercerita kepadanya tentang budi bahasa dan dia masih mengingati kata-kata ayahnya, iaitu:
Sewaktu di kampungnya dahulu ayahnya sendiri sering bercerita kepadanya tentang budi bahasa. Walaupun di masa itu tidak diketahuinya sungguh-sungguh apa sebenarnya budi bahasa itu dalam erti yang mendalam, tetapi kata-katanya “budi baik jangan kau lupakan sehingga bila-bila” itu tetap semarak itulah yang menghalangnya untuk meninggalkan keluarga Zarina-keluarganya. Ya, budi baik orang tak boleh kulupa sampai bila-bila, bisik Sunarto di dalam hatinya.
(Salina, 1961:62) 
Nilai ini seharusnya ditanam dalam diri masyarakat kita hari ini untuk menjaga hubungan silaturrahaim sesama masyarakat. Dengan adanya nilai ini dalam diri kita, kita akan lebih dihormati dan dihargai oleh masyarakat sekeliling. Budi baik yang diberikan kepada kita seharusnya kita hargai dengan membalasnya dalam apa jua keadaan khusunya apabila mereka dalam kesusahan.
                        4.5.3    Mengambil Berat Demi Kebaikan Orang Lain
Nilai ini dapat dilihat berdasarkan watak Katijah. Katijah sering menasihati Siti Salina agar meninggalkan Abdul Fakar yang selama ini menganiaya dan menyeksa Siti Salina. Katijah juga sering bertanyakan sebab Siti Salina terlalu menyayangi Abdul Fakar sedangkan Abdul Fakar sering mempergunakan Siti Salina, tetapi Siti Salina tidak pernah merungut dan membiarkan sahaja dia diperlakukan begitu. Contohnya dapat dilihat pada petikan yang berikut:
“Saya tak adil selama ini, kak,” katanya kepada Katijah. Katijah kehairanan juga mendengar jawapan itu.
Kenapa?”
“Sebab selama ini saya tak ambil berat segala apa kakak nasihatkan. Bukan saya tak tau apa yang kak masihatkan itu benar, tapi entahlah, saya tak mau menerima nasihat itu sehinggalah sekarang ini. Sekarang ini barulah saya sedar apa yang kakak nasihatkan itu ialah untuk kebaikan saya. Dan saya akan ikut sekarang,” kata Siti Salina.
(Salina, 1961: 527)

Kita seharusnya menegur ataupun memberi nasihat kepada sesiapa sahaja yang dirasakan melakukan kesilapan dalam hidup mereka. Hal ini dapat membantu mereka dalam memperbaiki cara hidup mereka pada hari akan datang dengan lebih baik. Walau bagaimanapun cara untuk memberi nasihat kepada seseorang haruslah dengan cara yang betul supaya mereka dapat menerima segala teguran kita. Sekiranya sikap mengambil berat daripada nasihat ini dapat ditonjolkan, kita dapat membuktikan kepada seseorang bahawa kita mempunyai nilai kasih sayang terhadapnya.
                        4.5.4    Bertolak Ansur
Bertolak ansur merupakan sikap yang sangat penting terutama dalam hidup berkeluarga dan bermasyarakat. Sikap bertolak ansur yang terdapat dalam novel Salina boleh dilihat pada sikap Kurupaya yang dinyatakan oleh Nahidah sebagai seorang yang baik dan tidak menyombong serta seorang yang sangat bertolak ansur. Contoh boleh dilihat di bawah:
“Kurupaya boleh tunggu sampai saya habis cuci?” tanya Nadihah mengharapkan Kurupaya akan mengasihaninya. Dia tahu Kurupaya baik. Walaupun Kurupaya membuat wang kerana menyewakan kandang-kandang kambingnya itu tetapi dia tidak pula menyombong atau kejam seperti tuan-tuan punya rumah di kampung lain. Kurupaya Samy lebih dapat menyelami hati dan kesusahan penyewa-penyewa bilik rumahnya dan terkadang-kadang kalau penyewa-penyewanya lambat membayar sewa bilik mereka- sehingga ke satu bulan – dia tidak akan memintanya pun. (Biar pun dia sebenarnya- lebih suka kalau wang sewa rumah itu dapat dikemukakan pada hari yang telah ditetapkan, lima belas hari bulan).
 (Salina, 1961:433)

Sikap bertolak ansur merupakan sikap yang sukar dimiliki oleh seseorang pada masa kini. Hal ini kerana, masyarakat hari ini saling tidakmahu mengalah antara satu sama lain. Sikap bertolak ansur seharusnya disemai dari kecik supaya menjadi insane yang dihormati dan disayangi ramai. Dengan terpeliharanya sikap ini, hubungan sesama manusia juga akan lebih bertambah erat kerana dapat mengelakkan daripada berlakunya perkara yang tidak diingini.

No comments:

Post a Comment