Kamus Dewan Edisi Keempat (2010)
mendefinisikan istilah ‘pandangan’ kepada beberapa maksud iaitu hasil perbuatan
memandang, apa-apa yang terlihat (tergambar) di mata hasil daripada perbuatan
memandang, apa-apa yang menjadi perhatian dan juga bermaksud anggapan. Istilah ‘hidup’
pula mempunyai terlalu banyak maksud, namun dalam konteks ini, istilah ‘hidup’
sesuai didefinisikan sebagai keadaan yang sebenarnya atau dilihat (lukisan,
cerita dan lain-lain). Apabila dua istilah ini disatukan menjadi pandangan
hidup, maka dapatlah difahami bahawa ‘pandangan hidup’ merujuk kepada ‘anggapan
terhadap keadaan yang sebenarnya atau dilihat’.
Menurut Mohd Rashid Md. Idris, Abdul Rahman Napiah dan Seri Lanang Jaya (2014),
konsep pandangan hidup secara umumnya mengenai pandangan hidup alam semesta secara
keseluruhan terutamanya dilihat melalui satu sudut pandangan yang dipengaruhi
oleh satu sistem nilai yang tertentu. Selain itu, mereka turut berpendapat
bahawa pandangan hidup merupakan suatu konsep yang dimiliki oleh masyarakat
atau komuniti tertentu, bertujuan untuk menanggapi dan menerangkan segala
permasalahan yang berkaitan dengan Tuhan, manusia dan alam. Setiap masyarakat,
khususnya orang Melayu mempunyai pandangan hidup yang lazimnya melibatkan
hubungan manusia dengan Tuhan, alam dan hubungan sesama manusia serta
terperinci kepada tiga bahagian iaitu bahagian keluarga, pemimpin dan
masyarakat.
4.6.1 Amalan
Pantang Larang
Masyarakat
pada zaman novel Salina masih mempercayai dan mengamalkan
pantang larang dalam hidup mereka. Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2010),
pantang larang merupakan sesuatu perkara yang dilarang untuk melakukannya
berikutan adat dan kepercayaan sesebuah masyarakat. Pantang larang ini sudah
diamalkan sejak turun-temurun sehingga kini. Kabanyakkan pantang larang
tersebut diamalkan bagi memelihara tingkah laku anggota masyarakatnya.
Berdasarkan novel Salina terdapat pantang larang yang
diamaalkan oleh masyarakat Melayu yang ditonjolkan oleh penulis seperti
berikut:
“Tak baik menyabung kaki tahu?” kata ibunya menegurnya sambil
terbatuk-batuk kecil. Hilmi mendongak, tersenyum alalu bertanya, “Mak percaya?”
“Pasal apa pula tak percaya? Orang-orang dulu cakap,” jawab ibunya dengan
tidak memandang Hilmy. Hilmy tersenyum lagi, dan berkata, “Jadi kalau Hilmy
menyabung kaki, emak Hilmy akan matilah, ya?”
“Mmmmmmm,mmm,” kata Katijah sambil mengangguk-anggukkan kepalanya.
“Kalau Hilmy tidak menyabung kaki maka tak matilah?” tanya Hilmy; dari air
mukanya yang nyata benar dinantinya jawapan ibunya.
Katijah diam sahaja. Memang selalu anaknya bertanya begitu, dan
bila pertanyaan serupa itu dikemukakan kepadanya, dia sentiasa menjawab
sebaik-baiknya.”
(Salina,
1961:190)
Berdasarkan contoh petikan di atas, masayarakat Melayu
pada zaman itu masih mengamalkan pantang larang menyabung kaki. Hakikatnya,
perbuataan sebegitu dianggap kurang sopan khususnya kepada anak gadis. Hal ini
demikian kerana, pada zaman itu, anak gadis memakai kain batik atau sarung yang
akan menyebabkan kainnya terselak apabila anak gadis menyabung kaki. Oleh sebab
itu, perbuataan ini dianggap sebagai larangan mahupun kepada lelaki kerana
lelaki tersebut akan berkeluarga nanti. Oleh itu, pantang larang ini diamalkan
sejak turun-temurun bagi memelihara tingkah laku manusia supaya sentiasa
menjaga adab sopan walaupun di rumah.
4.6.2 Amalan
Kepercayaan Karut
Kepercayaan
karut turut diamalkan oleh masayarakat Melayu dalam novel Salina.
Kepercayaan karut ini juga turut diamalkan sejak turun-temurun sehingga kini.
Kepercayaan ini diamalkan berdasarkan latar masyarakat dan tempat dalam
sesebuah karya. Masyarakat Melayu semasa zaman Siti Salina merupakan antara
masyarakat yang terdiri daripada golongan miskin dan tinggal di kampung yang
masih jauh daripada perkembangan pembangunan. Penulis
memasukkan kepercayaan masyarakat terhadap bunyi salakan anjing yang akan
membawa berita baik merupakan contoh kepercayaan karut yang diamalkan oleh masyarakat
Melayu ketika itu:
“Suara anjing menyalak kedengaran; suara lima ekor anjing. Selalunya
begitulah di Kampung Kambing kalau ada orang pulang malam-malam. Salakan anjing
menjadi isyarat yang baik – memberitahu kedatangan seseorang ke Kampung Kambing
walaupun di luar kampung itu ataupun di dalamnya, sama ada orang datang itu
orang kampung Kambing, orang yang tinggal di berek P.W.D ataupun orang yang
tinggal di tempat lain tetapi datang ke situ.”
(Salina,
1961:198)
Kepercayaan-kepercayaan karut sepatutnya dikikis dan dihapuskan dalam
minda seseorang. Hal ini akan menyebabkan pemikiran seseorang itu akan berada
di takuk yang lama dengan menentukan baik buruk sesuatu peristiwa berdasarkan
sesuatu peristiwa yang tidak masuk akal.
4.6.3 Pandangan Serong Terhadap Pekerjaan
Pelayan
Pandangan serong merangkumi persepsi
negatif atau tidak elok kepada sesuatu perkara. Pandangan serong ini lazimnya
berlaku rentetan daripada kejadian atau peristiwa sumbang yang dilakukan oleh
sesetengah pihak atau tingkah laku yang tidak elok sehingga pandangan negatif
diberikan. Merujuk novel Salina ang dikaji, pandangan hidup
masyarakat yang dapat dikenal pasti ialah pandangan serong sesetengah
masyarakat terhadap pekerjaan sebagai pelayan.
Hal ini
demikian kerana, pengarang telah menyelitkan pekerjaan sebagai pelayan sebagai
pekerjaan dominan kaum wanita di Kampung Kambing. Namun begitu, sesetengah
masyarakat di kawasan tersebut memandang rendah terhadap pekerjaan tersebut
dengan beranggapan bahawa pekerjaan tersebut keji dan jijik. Berikut merupakan
contoh petikan novel yang menggambarkan pandangan hidup sedemikian:
“kau tau,“ kata Cik
Salim bila dia fikir sendiri sudah mula merasa puas, “jangan kaufikir jadi
pelayan kau endah melayan dari jauh saja hah, hah? Pelayan bukan gitu, tau?
Pelayan datang melayan dekat-dekat. Pelayan duduk dekat orang yang dilayannya.
Pelayan duduk di atas pangkuan orang. Pelayan ikut saja cakap orang yang
dilayannya, tau?
(Salina, 1961:300)
Berdasarkan
keratan petikan novel tersebut dapat dilihat bahawa pandangan hidup sesetengah
masyarakat pada ketika itu yang memandang keji terhadap pekerjaan sebagai
pelayan. Hal ini demikian kerana, mereka meletakkan tanggapan bahawa pekerjaan
pelayan hanya bekerja untuk melayan orang lain atau pengunjung dari segi zahir
dan batin. Kesannya, pelayan dianggap seperti murahan dan tidak bermaruah
kerana terlibat dengan pekerjaan sedemikian.
Dalam
novel Salina, abang Nahidah, iaitu Mansur sering menasihati Nahidah
supaya sentiasa menjaga maruah dan nama baiknya kerana bagi Mansur tiada yang
lebih berharga di dalam dunia ini melainkan nama baik dan maruah diri. Contoh
peristiwa boleh dilihat di bawah:
Abangnya suka, bercakap kepadanya tentang beberapa hal, bercakap sekali
tentang rancangannya selepas habis sainnya dengan sojar itu, dan meminta sekali
lagi supaya adiknya itu menjaga dirinya baik-baik, mengingatkan bahawa tidak
ada yang lebih berharga di dalam dunia ini selain meninggalkan nama yang baik.
(Salina,
1961: 435)
Berdasarkan contoh petikan di atas, Mansur sangat
menyayangi adiknya, Nahidah dan sentiasa menasihati adiknya supaya meninggalkan
pekerjaan sebagai pelayan. Walaupun Mansur mengetahui bahawa adiknya terpaksa
bekerja sebagai pelayan kerana ibu tirinya, Mansur sentiasa berpesan kepada
Nahidah supaya menjaga maruah dirinya dan tidak terlanjur melayani
lelaki-lelaki di tempat kerjanya walaupun dibayar dengan harga yang tinggi. Hal
ini kerana harga diri merupakan benda yang tidak ternilai yang dimiliki oleh
semua manusia. Oleh sebab itu, kita seharusnya menjaga harga diri seperti kita
menjaga nyawa kita. Harga diri memperlihatkan perlakuan atau perangai yang
dimiliki oleh seseorang sama ada baik atau buruk.
5.0 Kesimpulan
Kesimpulannya, novel Salina sangat layak untuk dianggap
sebagai sebuah karya agung yang unggul kerana kandungannya yang mengandungi
nilai estetika yang tinggi dari aspek kepengarangannya. Aspek-aspek yang telah
ditemui oleh pengkaji dalam novel ini telah memperlihatkan kebolehan dan
keunggulan pengarang dalam menyampaikan mesej dan pemikirannya kepada khalayak
pembaca. Aspek-aspek sebuah karya yang unggul seperti mesej, budaya, nilai,
pandangan hidup, ilmu dan estetika dan kepengarangan dalam novel ini jelas
memperlihatkan idealisme A. Samad Said ketika berkarya. Karya-karya sebegini
perlu diteruskan oleh pengarang-pengarang zaman ini supaya dapat meneruskan
kegemilangan dalam bidang kesusasteraan Melayu.
No comments:
Post a Comment