Wednesday, 25 May 2016

Falsafah dalam Novel Salina

Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2010 : 406), falsafah didefinisikan sebagai pengetahuan tentang pengertian yang dianggap sebagai ilmu yang tertinggi yang menjadi dasar ilmu-ilmu lain. Perkataan falsafah berasal daripada bahasa Yunani philisophia, iaitu philo ertinya cinta dan Sophia ertinya hikmat (Mohd Rashid Md Idris, 2012:1). Cinta kepada ilmu dan kebenaran adalah falsafah.Hal ini bermaksud falsafah mempunyai ciri-ciri seperti pemikiran yang tertinggidan bertujuan mendapatkan kebenaran.
Mana Sikana (1996), membahagikan bidang falsafah kepada enam jenis iaitu ilmu teologi, ilmu etika, ilmu estetika, ilmu mantik, ilmu metafizika dan ilmu kosmologi. Ilmu teologi ialah ilmu yang berkisar tentang Tuhan dan hubungannya dengan manusia, sama ada berdasarkan kebenaran wahyu ataupun penyelidikan akal murni. Ilmu etika pula berkaitan dengan tingkah laku manusia yang dilihat dari sudut baik dan buruknya, sejauh yang dapat ditentukan akal. Ilmu estetika membahaskan tentang keindahan dan kesenian.
Ruang lingkup estetika merangkumi hal-hal yang berkaitan dengan sedih dan lucu, yang bergaya dan yang mulia, bahkan yang buruk atau busuk pun dapat dikaitkan dengan keindahan yang relative.  Manakala, ilmu mantik adalah ilmu berkata benar atau berfikir benar.Al- Farabi menyatakan ilmu yang mantik adalah ilmu yang memberi tenaga fikiran dan kemampuan membezakan sesuatu yang merupakan alat falsafah. Ilmu metafizika merupakan ilmu agama seperti kepercayaan tentang kewujudan Tuhan dan yang terakhir ialah ilmu kosmologi yang mengkaji tentang hal-hal yang berhubung dengan alam.
                        4.3.1    Falsafah Sosial
Sosial ialah gambaran kehidupan realiti manusia. Realiti kehidupan telah diketengahkan oleh pengarang di dalam novel Salina yang telah memaparkan gambaran sebenar golongan masyarakat yang menjadi mangsa perang dunia kedua sehingga membawa kesengsaraan dan kemiskinan kepada mereka dan ada segelintir golongan masyarakat yang terlibat dengan kehidupan yang tidak sihat. Pengarang telah mengetengahkan bentuk sosial yang bersifat realisme, iaitu cerminan budaya masyarakat pada ketika itu.
Dalam novel Salina ini, dapat dilihat kehidupan  masyarakat yang berada dalam kesusuahan seperti penduduk di Kampung Kambing sangat daif sehinggakan keperluan air perlu dicuri-curi ambil dari bangunan berek pejabat kerajaan yang terletak berdepan dengan kampung tersebut. Rumah-rumah mereka pula sebenarnya kandang kambing yang telah diubah suai sebagi rumah setinggan dan ia merupakan deretan bilik yang disewa oleh tuan kandang kambing tersebut. Manakala penghuni-penghuninya pula kebanyakkan sisa-sisa ledekan perang dunia kedua yang telah hilang kaum keluarga, kerja dan tempat bergantung. Keadaan perang yang melanda menyebabkan masyarakat mengalami penderitaan hidup untuk menjalani kehidupan seharian mereka terutamanya dalam masalah tempat tinggal.
“rumah-rumah kandang kambing itu semuanya tidak sempurna. Dindingnya terbuat dari papan-papan peti susu yang buruk dan berbulu-bulu, kulit-kulit kayu balak yang tebal dan bercendawan, zink-zink tong minyak berkarat yang sudah dileperkan (tetapi masih kemik di sana sini) dan kadbod-kadbod yang sudah berbulu dan berbelang-belang oleh resapan air hujan,”
(Salina, 1961:3)
Petikan di atas menunjukkan kedaifan yang dihadapi oleh Salina apabila dia terpaksa menyewa kandang kambing sebagai tempat untuk berlindung. Keadaan rumah yang agak buruk dan busuk yang dijadikan tempat berlindung menunjukkan bahawa sosial masyarakat selepas perang berada dalam kedaifan seperti yang diketengahkan olleh pengarang seperti teks di atas. Jadi jelaslah bahawa, keadaan sosial masyarakat selepas perang membawa kepada kesengsaraan kepada masyarakat.
4.3.2    Falsafah Etika
Etika ialah pemikiran tentang moral, pendidikan dan pengajaran. Berdasarkan dalam novel Salina, falsafah etika dapat dilihat melalui ilmu pengetahuan yang masih menjadi keutamaan dalam masyarakatnya. Novel Salina ini menunjukkan bahawa pendidikan tetap menjadi keutamaan bagi masyarakat walaupaun mengalami penderitaan hidup. Ilmu pengatahuan menjadi pegangan utama sebagai penyuluh hidup untuk masyarakat bergerak maju ke hadapan. Sebagai contoh dapat dilihat seperti teks berikut:
Memang dari sekolah Melayu dulunya; sesudah sekolah Melayu barulah dihantar ke sekolah Inggeris. Kalau hendak dihantar ke sekolah Inggeris terus saja, siapa yang mampu? Ayahnya bukan ada. Untunglah dapat sekolah free, jawab Katijah menerangkan.
(Salina, 1961:10)
Petikan di atas menunjukkan  keadaan Katijah yang mengalami kemusnahan hidup setelah Perang Dunia Kedua, namun dia masih mampu menyekolahkan Hilmy malah Hilmy dapat dilihat sebagai pelajar yang pandai kerana mampu bersekolah di sekolah Melayu Kota Raja dan berpindah ke sekolah Inggeris Monk’s Hill dan Victoria School secara percuma. Kesusahan hidup yang dialami oleh Katijah tidak menghalang untuk menghantar anaknya untuk menuntut ilmu. Pendidikan menjadi keutamaan bagi Katijah kerana pendidikan dapat mengubah kehidupan mereka pada masa akan datang. Jadi jelaslah bahawa ilmu pengetahun merupakan aspek yang ditekankan oleh masyarakat pada katika itu.
Selain itu, falsafah etika dapat ditunjukkan melalui peranan kaum wanita sebagai pelayan. Pekerjaan sebagai pelayan dalam kalangan golongan wanita begitu dominan pada zaman perang. Pekerjaan tersebut merupakan salah satu sumber pencarian rezeki pada ketika itu untuk meneruskan kehidupan seharian mereka. Melalui novel Salina ini, dapat memperlihatkan watak wanita yang bekerja sebagai seorang pelayan. Dalam novel ini, memperlihatkan watak Zarina dan Nahidah. Zarina merupakan ibu tiri kepada Nahidah dan bekerja sebagai seorang pelayan untuk menyara hidupnya.
“Mak dah pun carikan kerja untuk kau,” kata Zarina mendekat ke maksud utamanya. “Kerja tu dah pun mak dapatkan, cuma tunggu jawapan dari kau saja. Mak harap benar kau mahu bekerja.”
                                                                                                              (Salina,1961:162)
Petikan di atas, Zarina telah mencarikan pekerjaan kepada anak tirinya iaitu Nahidah sebagai pelayan. Menurut Zarina pekerjaan sebagai pelayan akan mendapat segala kemewahan hidup seperti pakaian, tempat tinggal dan sebagainya. Zarina juga turut menceritakan kehidupan dia yang sebelum ini semasa menjadi pelayan yang memperolehi kemewahan hidup. Pekerjaan sebagai pelayan pada ketika itu dapat mengubah kehidupan masyarakat pada ketika  itu dan menjadi sumber rezeki dalam menjalani kehidupan seharian.
            4.3.3    Falsafah Ekonomi
Ekonomi ialah sistem pendapatan dan pengurusan harta benda. Falsafah ekonomi selepas perang dunia kedua yang paling ketara dapat ditunjukkan apabila kaum perempuan bekerja sebagai pelayan. Zarina merupakan ibu tiri kepada Nahidah memaksa Nahidah menjadi pelayan untuk menyara keluarganya. Falsafah ekonomi selepas perang dunia kedua yang paling ketara dapat ditunjukkan apabila kaum perempuan bekerja sebagai pencuci pinggang. Melalui novel Salina, kita dapat melihat watak seorang ibu tunggal, iaitu Katijah yang terpaksa bekerja sebagai tukang cuci di empat buah rumah orang inggeris demi menyara anaknya yang sedang belajar, iaitu Hilmy.  Sebagai contoh seperti teks berikut:
“Bukan kerja apa-apa; cuma cuci kain dan baju saja,” Katijah menerangkan. “Hari ni kakak cuci kain baju di rumah Nyonya Swee Kim dan Encik Burhan. Esok cuci di rumah orang lain pula. Begitu bergilir-gilir. Kalau tak begitu manalah nak dapat duit,” Katijah memandang Hilmy dan berkata, “nak harapkan budak ni, kurang-kurang kena tunggu dua tiga tahun lagi…                                                                                     
  (Salina, 1961: 38)

Petikan di atas menunjukkan Katijah terpaksa bekerja sebagai pencuci pinggang untuk menyara kehidupan mereka. Pekerjaan tersebut merupakan punca pendapatan utama Katijah dan hasil pekerjaan tersebut dia dapat menghantar anaknya iaitu Hilmy ke sekolah untuk menuntut ilmu. Keadaan ekonomi masyarakat tersebut berada pada tahap yang rendah kerana mereka terpaksa bekerja pelbagai pekerjaan untuk menyara kehidupan.Hal ini jelas terbukti melalui watak Zarina yang telah menggunakan kesempatan kecantikan anaknya iaitu Nahidah untuk bekerja sebagai pelayan. Zarina merupakan ibu tiri kepada Nahidah memaksa Nahidah menjadi pelayan untuk menyara keluarganya. Jadi jelaslah pelbagai pekerjaan terpaksa dilakukan oleh masyarakat pada ketika itu untuk menyara kehidupan seharian mereka.

No comments:

Post a Comment